Khamis, 15 April 2010

Bukan senang mendidik nafsu



1) Dalam surah al-Syams>Allah SWT menyatakan dan kami ilhamkan sukma kefasikan dan ketaqwaan. Beruntung bagi mereka yang menyucikan diri mereka dengan iman dan amal, dan rugilah mereka yang mengotorinya dengan fasiq dan maksiat.

2) Antara cabaran terbesar dalam diri seorang manusia adalah nafsu. Jika mampu mengawalnya, ia akan mendorong tuannya ke arah jalan yang diredhai Allah.

3) Namun sebaliknya jika gagal, tuannya akan musnah akibat bertuhankan nafsu.

4) Untuk mendidik nafsu bukan mudah-perlukan konsistensi, doa dan mujahadah yang berterusan.Adakala kita berjaya mengawal nafsu, dan tak kurang pula kita dikawal nafsu.

5) Nafsu bentuknya pelbagai-nafsu seks, nafsu makan, nafsu kepada benda yang indah, cantik dan mewah. Islam mengajar umatnya bersederhana(wasatiyyah) dalam semua keadaan. La tafrit wa la ifrat(tidak terlalu ekstrem dan tidak terlalu longgar).

6) Justeru, kita berdoa kepada Allah agar kita dapat mendidik nafsu yang tidak pernah puas dalam perkara-perkara yang dilarang Allah.



15 April 2010, 30 Rabi'ul Akhir 1431 Hijrah,

9.30 malam, Malaysia Timur

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

stuju.. sgt sukar nak kawal. malah sering tewas.. huhu

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude