Rabu, 9 September 2009

Ramadhan-Ujian berhadapan dengan pembesar



1) Bukan mudah bila kita diminta memberikan tazkirah kepada pembesar negeri. Perlu dijaga gaya bahasa, isi penyampaian dan kaedah penerangan. Silap gayanya, tidak mustahil dipandang serong dan sebagainya.

2) Namun begitu, itulah tabiat dakwah. Tidak semua menyenangi dan tidak kurang yang menunjangi. Nabi Musa as. ketika diperintahkan Allah menyeru Fir'aun, mohon diutuskan bersama Nabi Harun yang lebih fasih lidahnya. Bahkan Nabi Musa a.s. berdoa " Ya Allah tenangkan bagiku dadaku, dan mudahkan bagiku urusanku, dan fasihkan lidahku, agar mereka memahami penyampaianku".

3) Bercakap di hadapan mereka bukan mudah, tetapi selagi kita yakin Allah bersama, pastinya tidak susah. Apa yang penting mesej tentang perlunya agar kita kembali kepada penghayatan sebagai Muslim sejati, tidak pernah saya abaikan.

4) Apatah lagi bila kita baru menyambut Nuzul al-Qur'an, saya menegaskan, jika umat Islam menjauhi dan membelakangkan al-Qur'an sebagai pedoman hidup mereka, mana mungkin akan datang bantuan Allah dan umat Islam akan menjadi umat yang terbaik!

5) Alhamdulillah, ada yang memberikan respon yang baik terhadap penyampaian saya, namun saya tidak leka dengan pujian kerana segala puji yang hakiki hanya berhak bagi Allah semata-mata. Apapun saya berdoa, agar semua mereka diberikan hidayah dalm mentadbir negeri mengikut acuan Islam dan bukan selainnya. Nabi SAW telah bersabda " Dengan asbab dakwah yang kamu sampaikan, lalu ada orang menerima hidayah Allah, maka itu lebih berharga dari kamu memiliki seekor unta betina merah(yang sangat mahal harganya)".



9 September 2009, 19 Ramadhan 2009,

12.52 tengahari, Malaysia Timur

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude