Rabu, 11 Jun 2008

'PM pengaruhi pemecatan saya'


Tan Sri Sanusi Junid menuduh perdana menteri mempengaruhi Sultan Pahang agar memecat beliau sebagai presiden Universiti Islam Aantarabangsa (UIA).

Beliau berkata Sultan Pahang sebagai ketua perlembagaan universiti itu "hanya boleh memberhentikannya atas nasihat" Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

"Memandangkan hubungan yang cukup baik antara saya dengan ketua perlembagaan UIA, sudah tentu tindakan (pemecatan saya) ini tidak dibuat atas kehendak DYMM Tuanku sendiri," katanya hari ini.

"Tempoh perkhidmatan saya masih ada dua tahun lagi, tiada kesalahan (saya) yang dinyatakan, bererti penamatan tempoh khidmat saya daripada jawatan presiden UIA, dengan serta-merta ini, adalah satu pemecatan disebabkan desakan beberapa pihak yang berkepentingan."

Tambahnya, bahagian IV perkara 20 (iii) perlembagaan universiti itu menunjukkan pemecatannya akibat nasihat atau desakan perdana menteri.

Dalam kenyataannya, Sanusi berkata beliau dipecat dalam satu surat bertarikh 2 Jun tetapi surat tersebut diserahkan kepadanya semalam.

"Surat pemecatan saya ... tanpa menunjukkan sebarang sebab oleh sesiapa pun, secara lisan atau tulisan," katanya.

Beliau menambah, dakwaannya itu diperkuatkan lagi oleh kenyataan menteri pendidikan tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin pada minggu lalu bahawa tiada pihak yang mendesak bekas menteri besar itu berhenti dan kuasa menamatkan khidmatnya hanya ada pada ketua perlembagaan UIA.

Sanusi berkata, kenyataan Mohamed Khaled pada 7 Jun dan hari ini "menunjukkan beliau (menteri) tidak dirundingi dahulu sebelum surat (pemecatan) dikeluarkan."

Bekas menteri pertanian itu menambah, sidang media dan kenyataan akhbarnya pada 5 Jun lalu bukanlah untuk "membuat sensasi untuk menarik perhatian orang."

Sanusi juga mendakwa laporan sebuah akhbar hari ini yang menyebut beliau sebagai berkata "tiada siapa yang boleh memecatnya (Sanusi) sehingga tempoh perkhidmatannya tamat pada 2010" sebagai fitnah.

Beliau juga berkata, bahawa beliau tidak bersalah kerana tidak pernah menggunakan jawatan tersebut untuk kepentingan peribadi.

Jawatannya di UIA mula diperkatakan orang selepas beliau mengumumkan keluar daripada Umno bersama Tun Dr Mahathir Mohamad pada 19 Mei lalu.

Sehari selepas tindakannya, beliau tidak menghadiri majlis perasmian sambutan ulang tahun ke-25 UIA oleh perdana menteri dan sikapnya itu dipersoalkan beberapa pihak.

Minggu lalu, Sanusi menjelaskan ketidakhadirannya itu "telah mendapat restu ketua perlembagaan untuk mengelak daripada membuat ucapan memuji-muji Tun Dr Mahathir Mohamad yang menjadi pengasas UIA."

Menurut akhbar, ketua setiausaha negara (KSN) Tan Sri Mohd Sidek Hassan telah dilantik menggantikan Sanusi berkuatkuasa tarikh pemecatannya.

KSN dilaporkan telah menerima watikah pelantikan yang ditandatangani oleh Sultan Ahmad Shah.

Salinan watikah telah dihantar oleh rektor UIA profesor Datuk Dr Syed Arabi Idid kepada ketua setiausaha Kementerian Pengajian Tinggi, Datuk Dr Zulkefli A Hassan.

Ulasan : Masalah dalaman antara bekas veteran UMNO dan pimpinan UMNO kini semakin gawat. Ini antara buktinya.

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude