Jumaat, 30 Mei 2008

Semalam-29 Mei genap 4 tahun perkahwinan kami


Salam buat semua pembaca budiman. Walaupun dalam kesibukan kita menelaah pelbagai isu seperti Ezam masuk UMNO, remaja yang dibelasah di Bukit Mahkota Cheras dan pakaian baju sekolah pelajar perempuan yang mendorong jenayah seks, maka izinkan saya untuk mencoret peristiwa yang bersejarah ini.

Saya dan isteri telah selamat diijabkabulkan pada 29 Mei 2004. Alhamdulillah sehingga kini kami dikurniakan seorang anak lelaki berusia 3 tahun (pada 28 Jun nanti). Ternyata, kehidupan berumahtangga bukan seindah yang dibayangkan dan bukan pula sedahsyhat yang dimomokkan.

Apapun saya bersyukur sehingga saat ini, hubungan kami sebagai suami isteri berjaya dilalui dengan baik. Memang ada ketika dan saat, kami berselisih faham dan tidak sependapat. Namun begitu by the end, ia dapat dihadapi secara bersama dan konsensus.

Sesungguhnya sebagai seorang suami dan ayah, tanggungjawabnya sangat besar. Apalagi pada waktu yang sama, kita terlibat dengan masyarakat dalam melaksanakan amar makruf nahi munkar. Kepada isteriku, saya berharap agar dikau mengerti bahawa tugas dakwah ini bukan perkara mudah tetapi penuh dugaan dan cabaran. Kami berdoa agar perkahiwnan dan rumahtangga kami kekal sehingga ke syurga dan dikurniakan zuriat yang soleh dan solehah yang akan menjadi amilin kepada agama.

Walaupun dulu saya lebih bebas kerana bekerja sendiri, tetapi oleh kerana telah menjadi pekerja makan gaji, maka saya perlu lebih bijak dalam menagtur langkah. Saya berharap pembaca semua dapat mendoakan saya agar lebih tabah, smart dan pandai dalam mengatur perjalanan hidup yang mungkin masih panjang atau hanya beberapa ketika lagi.

Dalam usia yang hampir menjangkau umur 30 tahun, saya merasakan dengan apa yang saya ada kini, saya bersyukur kepada Allah. Saya tetap yakin urusan rezeki adalah urusan Allah. Moga Allah menetapkan iman dan istiqamah saya untuk terus membantu agama Allah walau di mana saya berada.

Bila saya kenang balik, saya pernah menungkapkan kata-kata seorang sahabat yang pernah menyatakan " Aku adalah anak- panah dari anak panah Islam, maka lepaskanlah ke mana yang dikehendaki ". Kini saya diuji dengan kata-kata itu, walau berjauhan dari orang tua, saya yakin ada hikmah di sebalik itu. Terutamanya agar lebih berdikari dalam membuat keptusan dan mentadbir urusan rumahtangga dan pekerjaan. Walaubagaimanapun restu ibu dan ayah serta ibu dan pak mentua di Puchong dan Kuala Lumpur sentiasa saya dan isteri serta anak kami dambakan sebagai keluarga muda yang baru belajar erti kehidupan.

12.20 tengahari, Malaysia Timur

30 Mei 2008, 24 Jamadil Awal 1429 Hijrah

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam,
Tahniah . semoga Allah berkati perkahwinan ustaz.

Ridwanto
www.muhammadridwanto.wordpress.com

Tanpa Nama berkata...

Syukran akhi ridwan. Enta dah kahwin ke? Siru ala barakatillah

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude