Isnin, 28 April 2008

Kilang tilam Maghribi terbakar, 55 maut


CASABLANCA, Maghribi 27 April – Kebakaran di sebuah kilang tilam di bahagian termiskin di bandar raya ini awal pagi semalam menyebabkan 55 pekerja terbunuh dan sekurang-kurangnya 24 cedera.

Seorang ketua penyelamat berkata, pasukan bomba tiba di tempat kejadian lewat beberapa jam dan pintu terkunci sehingga menyukarkan kerja-kerja memadam api dan menyelamat.

Kebakaran terjadi di bangunan kilang empat tingkat di kawasan perindustrian di pinggir Casablanca yang merupakan pusat ekonomi negara ini.

Menurut pasukan bomba, 54 orang mati dan 24 cedera dalam kebakaran itu tetapi agensi berita dan pihak berkuasa negara ini menyatakan 55 orang terbunuh.

Ketua Operasi Penyelamat Bulan Sabit Merah, Jawad el-Mejdoubi berkata, pasukan bomba tiba selepas dua jam kebakaran bermula sementara pasukan penyelamat lain tiba selepas empat jam.

Beliau berkata, mereka mendapati pintu kecemasan kilang itu disekat sementara tingkap di pasang dengan jeriji besi dan bomba mengambil masa lebih lapan jam untuk memadam kebakaran.

“Saya fikir kami tidak menyedari sebesar mana kebakaran ini.

“Mayat-mayat rentung dan tidak dapat dikenal pasti. Ini kebakaran paling teruk setakat ini,” kata Jawad di wad kecemasan Hospital Ibn Rochd.

Menteri Dalam Negeri, Chakib Benmoussa yang berada di tempat kejadian berkata, para penyiasat sedang mengenal pasti punca kebakaran, suasana bekerja dan langkah keselamatan di kilang tersebut.

Pihak berkuasa tempatan menyalahkan bahan kimia di dalam bangunan itu yang menyebabkan api marak dengan cepat dari tingkat bawah hingga tingkat paling atas.

Menurut bomba, kebanyakan mangsa terperangkap di tangga berputar.

Ahli keluarga mangsa dan seorang mangsa yang terselamat berkata, pintu kilang itu ditutup sehingga menghalang mangsa menyelamatkan diri.

Anjing-anjing polis dan peralatan seismos digunakan mengesan mangsa yang terperangkap di bawah bangunan kilang yang separuh runtuh, tetapi usaha tidak berjaya berikutan bahang dan asap tebal.

Chakib berkata, bahan kimia mudah terbakar turut menyebabkan usaha menyelamat tertangguh beberapa jam.

Seorang pegawai bomba memberitahu, 54 orang - 21 wanita dan 28 lelaki - terbunuh dalam kejadian dengan lima mayat lagi rentung sehingga tidak dapat dikenal pasti jantinanya.

Seramai 80 penyelamat menyertai 200 anggota bomba bertungkus-lumus memadam kebakaran dengan beribu-ribu penduduk tempatan berkumpul di sekeliling bangunan kilang.

Kira-kira 100 orang berada di dalam bangunan kilang itu semasa kejadian dengan kebanyakan kematian berlaku di tingkat tiga yang merupakan tempat pekerja wanita melakukan kerja menjahit.

Ulasan : Saya masih terkenang kejadian rumah panjang yang terbakar di Skrang(sempada nantara Sri Aman dan Betong) yang pernah saya ceritakan dalam artikel Ziarah Dakwah 2008 tempoh hari. Persoalan dalam kejadian di Maghribi ini, kenapa pintu kecemasan ini disekat. Dan di antara faktor begitu banyak kematian, kerana pasukan bomba lambat sampai. Moga pihak berkenaan lebih efisyen dalam usaha menyelamat mangsa.


Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude