Ahad, 16 Mac 2008

Mukhriz dibidas -- Surat minta PM letak jawatan tak bertanggungjawab – Hishammuddin


KUALA LUMPUR 15 Mac – Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein menyifatkan tindakan Ahli Parlimen Jerlun, Datuk Mukhriz Mahathir mengutus surat meminta Perdana Menteri meletak jawatan sebagai satu perbuatan tidak bertanggungjawab.

Katanya, walaupun Mukhriz menjelaskan surat itu bersifat peribadi dan tidak sepatutnya disebarkan melalui Internet, tetapi apa yang telah dilakukannya jelas bertentangan dengan pendirian Pergerakan Pemuda UMNO mengenai kepimpinan Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri.

“Kita Pemuda UMNO akan ambil tindakan (terhadap Mukhriz) ikut saluran sedia ada. Bermakna kita tunggu mesyuarat Exco dahulu yang akan diadakan selepas pengumuman pembentukan Kabinet. Itu merupakan satu keputusan yang saya rasa realistik,” katanya.

Hishammuddin yang juga Pengerusi Pergerakan Pemuda Barisan Nasional (BN) berkata demikian pada sidang akhbar selepas mengadakan pertemuan dengan Ketua Pemuda MCA, MIC dan Gerakan di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas kenyataan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi semalam yang menyerahkan kepada Pemuda UMNO untuk mengambil tindakan terhadap Mukhriz yang juga Pengerusi Biro Antarabangsa dan Badan Bukan Kerajaan (NGO) pergerakan itu.

Kontroversi berhubung Mukhriz bukan pertama kali timbul sebaliknya pada Perhimpunan Agung UMNO 2006, Exco Pemuda UMNO itu ketika diminta mengulas ucapan dasar Presiden, mendakwa tiada perkara baru yang disampaikan.

Sementara itu di SHAH ALAM, Pemuda UMNO Selangor menyifatkan tindakan Mukhriz sebagai perbuatan biadab.

Ketuanya, Abdul Shukur Idrus berkata, Mukhriz sepatutnya membuat kenyataan mengenai perkara tersebut mengikut saluran parti dan bukannya secara terbuka.

‘‘Pergerakan Pemuda UMNO Selangor menyerahkan kepada Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein dan Exco Pemuda UMNO untuk membuat keputusan mengenai Mukhriz.

‘‘Janganlah jadi ‘hero’ dalam keadaan kita tersepit sekarang,” katanya kepada pemberita selepas mengadakan mesyuarat tergempar Pemuda UMNO Selangor di sini hari ini.

Dalam pada itu, Abdul Shukur turut menyampaikan pendirian Pemuda UMNO Selangor yang menyokong penuh Abdullah dan Timbalannya, Datuk Seri Najib Tun Razak terus menerajui kerajaan.

Sementara di BUTTERWORTH, UMNO Pulau Pinang meminta supaya Pergerakan Pemuda UMNO memecat jawatan Exco Pemuda yang disandang oleh Mukhriz kerana tindakannya itu.

Sambil menyelar tindakan Mukhriz yang dianggap sebagai tidak berpendirian, Setiausaha Perhubungan UMNO Negeri, Datuk Azhar Ibrahim menyifatkan perbuatan Mukhriz itu sebagai mengambil kesempatan di atas keadaan UMNO yang kini berada dalam situasi ‘gelisah’.

‘‘Apakah jenis manusia ini, adakah ini pemimpin Pemuda yang bakal mewarisi pucuk pimpinan? Kalau satu pendirian, biar satu.

‘‘Jangan sini cakap lain, situ cakap lain. Beliau tidak ada pendirian justeru manusia seperti itu tidak wajar dijadikan pemimpin peringkat nasional. Kalau orang lain naik (ganti Abdullah), beliau dapat jadi menteri penuh, jadi, tindakan ini tidak wajar,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas perjumpaan tertutup antara 11 wakil rakyat UMNO yang memenangi Pilihan Raya Umum Ke-12 lalu dengan Ahli Parlimen Tasek Gelugor, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop di sini hari ini.

Ulasan : Tekanan semakin kuat supaya Pak Lah berundur. Kita tidak pasti kesudahannya. Apapun sebagai renungan, perkara ini mengulangi apa yang pernah dilakukan oleh Tun Dr Mahathir kepada Tunku Abdul Rahman yang menjadi PM ketika itu, apabila Parti Perikatan tewas teruk pada tahun 1969.

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude