Khamis, 1 November 2007

Kuasai ilmu akidah sebelum masuk tarekat

Kuasai ilmu akidah sebelum masuk tarekat

Ilmu tasawuf membicarakan secara amali bagaimana cara menghayati nilai keimanan dan cara membebaskan diri daripada nifak.

Dewasa ini, ramai umat yang tertarik untuk meningkatkan kefahaman agama lalu menyertai pelbagai kumpulan tarekat. Malangnya, muncul pula perkara-perkara karut dalam amalan tarekat ini.

Wartawan, MOHD. RADZI MOHD. ZIN dan jurufoto, SAHARUDDIN ABDULLAH menemu bual bekas pensyarah Jabatan Pengajian Islam Universiti Teknologi Malaysia, Dr. Musa Fathullah Harun bagi membincangkan isu ini.

UTUSAN MALAYSIA: Apakah maksud tasawuf Islam?

DR. MUSA: Ada beberapa pertikaian pendapat tentang maksud tasawuf. Ada pendapat mengatakan ia diambil daripada sufi berasal dari perkataan suf (bulu domba). Tasawuf bererti memakai bulu domba.

Golongan ini mendakwa penamaan tersebut disebabkan para sufi menjadikan bulu domba sebagai pakaian mereka bagi menunjukkan kesederhanaan dan jauhnya mereka daripada kemewahan.

Ada yang mengatakan perkataan tasawuf diambil dari perkataan assafah iaitu bangunan yang dibangunkan oleh Rasulullah di sudut Masjid Nabawi. Baginda menempatkan para sahabat yang fakir daripada Muhajirin yang berhijrah ke Madinah tanpa mempunyai sebarang harta. Mereka digelar Ahli Sufah yang hidupnya amat sederhana, sentiasa dalam keadaan berjihad ke medan perang atau beribadat.

Tasawuf Islam pula mempunyai beberapa takrifan. Ini disebabkan ia melalui pelbagai macam peringkat dan keadaan. Setiap definisi pula mungkin hanya menunjukkan kepada sebahagian jawapan tertentu dan tidak merangkumi yang lain.

Bagaimanapun, apa yang jelas, ia mempunyai asas yang dipersetujui iaitu akhlakiat iaitu berkaitan pendidikan jiwa, pengendalian nafsu atau keinginan dan pendisiplinan manusia dengan akhlak yang mulia yang diambil dari Islam. Syeikh Mohamad Zakaria Al-Kandahlawi menyatakan, tasawuf adalah jalan yang dengannya dapat diperoleh sifat ihsan.

Ini kerana Islam itu berdiri atas tiga landasan iaitu akidah, syariat dan ihsan. Ihsan itu adalah kita beribadat kepada Allah seolah-olah kita melihat Allah. Jika tidak mampu, kita kena yakin yang Allah sentiasa melihat kita. Jangan pula kita lupa tugas kita sebagai manusia untuk beribadat kepada Allah sebagaimana yang dijelaskan dalam surah Az-Zariat: 56.

Apakah sumber tasawuf Islam?

Sumber tasawuf Islam atau Sunni itu adalah Islam sendiri. Secara kasarnya, tasawuf itu terbahagi kepada dua. Pertamanya, tasawuf dini yang menjadi fenomena bersama di antara seluruh agama, sama ada agama samawi atau agama budaya yang ada di Timur. Yang kedua, tasawuf falsafah yang juga kuno dan merupakan peninggalan falsafah Yunani.

Tasawuf adalah akhlak dini yang diambil sumber utamanya dari al-Quran dan sunah. Ia juga diambil berdasarkan ucapan para sahabat Rasulullah s.a.w yang tidak terkeluar daripada lingkungan al-Quran dan sunah.

Berdasarkan penelitian, jelaslah kepada kita bahawa para sufi telah meletakkan gambaran bagi suluk menuju Allah bermula dengan mujahadah al-nafsi akhlaqiyaan (jihad melawan nafsu dari segi akhlak). Ia kemudian beransur-ansur memasuki tingkatan yang pelbagai yang dikenali sebagai maqamat (jamak makam) dan ahwal (jamak hal) yang berkesudahan kepada makrifat Allah yang menjadi matlamat akhir perjalanan.

Ramai yang bersemangat mendalami ilmu agama lalu menyertai tarekat tanpa menilai dari segi akidah dan syariat. Apa kesan daripada perbuatan sebegini?

Mereka yang memasuki tarekat sebelum mempunyai asas akidah dan syariat yang kukuh tidak akan mencapai ke tahap ihsan. Sebabnya mudah saja. Bagaimana orang yang tidak mengetahui dapat membezakan suruhan dan larangan Allah. Ini akan menyebabkan orang tersebut mudah terpengaruh kepada kesesatan yang dibawa oleh tarekat tersebut.

Kita mesti menyedari jika sejak zaman ribuan ulama termasuk Imam Ghazali dan Imam Sya’rani masih hidup penyelewengan tasawuf sudah demikian hebat, apa lagi zaman kita yang bilangan ulama sudah berkurangan. Sudah tentu penyelewengannya lebih hebat dan lebih banyak tarekat yang sesat.

Mengikut Imam Ghazali, ilmu tasawuf termasuk ilmu jalan ke akhirat yang wajib dipelajari oleh setiap Muslim. Sayangnya, ia dicemari oleh berbagai-bagai pencemaran seperti penyusupan pandangan ilhadiyah (yang menyimpang daripada agama) yang bertentangan dengan yang dipersetujui oleh ahli sufi Ahli Sunah Wal Jamaah yang terkenal.

Kita perlu mencontohi sikap Imam Sya’rani dalam bab ini. Beliau tidak mahu melakukan sesuatu amalan meskipun dianggap baik oleh sesetengah ulama melainkan setelah nampak jelas kesesuaiannya dengan al-Quran dan sunah.

Ada pengikut tarekat yang mengatakan jika menyertai tarekat, mesti terima apa yang diajar oleh guru atau mursyid. Dengan kata lain, ketepikan akal tentang betul atau salahnya. Benarkah?

Ini adalah sebahagian perkara karut yang sering ditemui yang dinyatakan oleh pengikut tarekat. Begitu juga dakwaan syahadat kebanyakan ustaz atau orang yang tidak memasuki tarekat tidak sah kerana tidak ada guru atau tidak ada salasilahnya.

Dakwaan tersebut jika diterima amat merbahaya. Ia akan memberi jalan kepada setiap orang untuk menetapkan hukum melalui dakwaan yang seumpamanya. Selain itu, ia juga mengandungi tuduhan Rasulullah s.a.w belum menyampaikan kesemua wahyu Allah semasa hayat Baginda.

Ada juga tarekat yang mengajar pengikutnya beribadat hanya dengan niat sahaja tanpa perbuatan. Menurut mereka, ini kerana Rasulullah bersabda sesungguhnya perbuatan itu cukup hanya dengan niat.

Ada di antaranya yang mengatakan tidak perlu belajar ilmu fikah. Mana boleh begitu kerana fikah ialah ilmu yang mengajar syariat iaitu ilmu hukum-hakam syarak yang berkaitan dengan amalan kita sebagai Muslim.

Saya juga selalu bertanya jika saya memasuki tarekat ini, kemudian saya dapati ada sebahagian atau salah satu amalannya bertentangan dengan syariat, bolehkah saya menyingkirkan perkara yang bertentangan itu?

Sebahagian mereka tidak mahu memberi jawapan yang pasti. Sebahagian yang lain mengatakan tidak boleh. Kata mereka, jika hendak mengamalkan tarekat, maka hendaklah mengamalkan kesemuanya, tidak boleh amal sebahagian tolak sebahagian.

Antara masalah utama memulihkan ahli tarekat yang sesat agar kembali ke pangkal jalan ialah taksub atau fanatik kepada mursyid mereka. Apa puncanya?

Memang benar. Penyakit paling merbahaya menimpa diri seseorang yang menganuti sesuatu jalan atau fahaman adalah taksub atau fanatik. Apabila dihinggapi penyakit tersebut amat sukar untuk membetul atau menyedarkan akan kesalahan serta kesesatannya. Dengan sebab fanatik itu, banyak ahli tarekat yang berkenaan menutup telinga atau langsung tidak mahu mendengar sebarang teguran.

Sememangnya, kita perhatikan bahawa kebanyakan ajaran sesat berusaha mengikat pengikutnya supaya jangan lari. Caranya, melalui perasaan taksub.

Allah mengurniakan kita akal fikiran di samping menurunkan syariat-Nya sebagai panduan. Maka, hendaklah kita menjadikan kedua-duanya sebagai perisai. Kita perlu sentiasa berwaspada dan sesuatu yang diamalkan sekian lama hatta 100 tahun pun kalau salah dari segi agama perlu dibetulkan.

Ini kerana asas tarekat itu tidak boleh lari daripada akidah dan syariat. Jika ada di antaranya yang bercanggah, maka ia sesat dan wajib kita tolak.

Apakah panduan sebelum menyertai tarekat?

Pelajarinya ilmu tasawuf melalui kitab-kitab yang penting seperti Ihya’ Ulumiddin, al-Munqiz Min al-Dalal dan Fadaih al-Batiniah tulisan ulama muktabar seperti Imam Ghazali.

Selain itu, kitab karangan Imam Sya’rani seperti Tanbih al-Mughtarin, Qawa’id al-Sufiyah dan Al-Mizan al-Kubra.

Cuma jangan memasuki tarekat sufiah sebelum memiliki ilmu untuk menilai kesesuaian tarekat tersebut dengan akidah dan syariat.

Kalau mengikut pandangan Imam Ghazali, mereka yang mahu memasuki tarekat ini perlu diuji terlebih dahulu tentang kefahaman mereka berkaitan akidah dan syariat. Bukan main tangkap muat sahaja. Sesiapa yang datang diterima masuk.

Namun, setakat ini saya belum berjumpa mana-mana tarekat yang memberi kepercayaan kepada saya untuk menyertainya. Pemimpin-pemimpinnya juga masih jauh daripada memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan sebagai mursyid atau guru.

Seorang sheikh tarekat itu mesti menguasai ilmu agama yang mantap bukan sahaja berkaitan syariat seperti usul fiqh tetapi merangkumi bab akidah serta muamalat. Mereka juga perlu menguasai keempat-empat mazhab dalam Ahli Sunah dan tidak cukup hanya mengetahui satu mazhab sahaja.

Demikian juga dinyatakan oleh Imam Sya’rani bahawa mana-mana mursyid tarekat yang tidak menguasai ilmu akidah dan syariat tidak boleh kita ikuti.



Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude