Jumaat, 2 November 2007

Kenapa Kita Diuji?


KENAPA AKU DIUJI?

>
>"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka
dibiarkan saja mengatakan; "Kami
>telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji?
Dan sesungguhnya kami telah
>menguji org2 yg sebelum mereka, maka
sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg
>benar dan sesungguhnya Dia mengetahui org2
yg dusta."
>-Surah Al-Ankabut ayat 2-3
>
>
>KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU
IDAM-IDAMKAN?
>
>"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia
amat baik bagimu, dan boleh
>jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia
amat buruk bagimu, Allah
>mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
>-Surah Al-Baqarah ayat 216
>
>
>KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
>
>"Allah tidak membebani seseorang itu
melainkan sesuai dengan
>kesanggupannya."
>-Surah Al-Baqarah ayat 286
>
>
>RASA FRUST?
>
>"Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula
kamu bersedih hati, padahal
>kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika
kamu org2 yg beriman."
>- Surah Al-Imran ayat 139
>
>
>BAGAIMANA HARUS AKU
MENGHADAPINYA?
>
>"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah
kamu (menghadapi segala
>kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara
yang berkebajikan), dan
>kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada
kesabaran musuh, di medan
>perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan
pertahanan di daerah- daerah
>sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada
Allah supaya, kamu berjaya (mencapai
>kemenangan)."
>-Surah Al-Imran ayat 200
>
>"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah)
dengan jalan sabar dan mengerjakan
>sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang
itu amatlah berat kecuali kepada
>orang-orang yang khusyuk"
>-Surah Al-Baqarah ayat 45
>
>
>APA YANG AKU DAPAT DRPD SEMUA INI?
>
>"Sesungguhnya Allah telah membeli dr org2
mu'min, diri, harta mereka dengan
>memberikan syurga utk mereka... ..
>-Surah At-Taubah ayat 111
>
>
>KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
>
>"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain
drNya. Hanya kepadaNya aku
>bertawakkal."
>-Surah At-Taubah ayat 129
>
>
>AKU TAK DAPAT TAHAN!!!
>
>"... ..dan jgnlah kamu berputus asa dr rahmat
Allah. Sesungguhnya tiada
>berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yg
kafir."
>-Surah Yusuf ayat 12

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude