Jumaat, 25 Mei 2007

Ragam Hidup Dihadapi Dengan Tunjang Iman dan Taqwa


Allah berfirman "Itulah kitab(al-Qur'an);menjadi petunjuk kepada orang yang bertaqwa" (Surah al-Baqarah;ayat 2). Persoalannya hari ini, berapa ramai daripada individu yang mengaku dirinya muslim benar-benar menjadikan al-Qur'an sebagai kompas dan panduan hidupnya.
Yakinlah, dengan berpandukan al-Qur'an diri kita terhindar dari maksiat hati dan anggota. Saidina Ali mentakrifkan taqwa sebagai "takut kepada Allah Rabbul Jalil, mengamalkan apa yang terkandung di dalam al-Tanzil(al-Qur'an), berpada dengan apa yg ada walaupun sedikit dan persediaan utk menghadapi Hari Perpindahan(Alam Akhirat)".
Oleh itu, segala kebejatan sosial yang berlaku sekarang dapat ditangani dengan memupuk iman dan taqwa di kalangan manusia. Dunia akan terhindar dari rasuah, seks bebas, peminum arak, kehakisan intergriti, meningkatnya indeks pencemaran aqidah dan 1001 masalah yang lain.
Wahai sahabat, lantaran itu, mari bersama kita pikul tanggungjawab sebagai daie walau di mana kita berada-hatta di tengah pulau yang didiami penduduk pribumi sekalipun,Insya Allah.
25 Mei 2007, 8 Jamadil Awal 1428,
5.00 petang Malaysia Timur

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude