Selasa, 19 Oktober 2010

Atur langkahmu dalam kehidupan!



1) Nabi SAW pernah berpesan-"Jadilah kamu seumpama orang asing atau pengembara di atas dunia. Jika kamu di waktu pagi, jangan tangguh (urusan) sehingga petang, dan jika kamu di waktu petang, jangan tangguh (urusan)sehingga pagi".(Hadith riwayat Muslim)

2) Justeru, jelas bahawa kehidupan kita di dunia tidak kekal/akan binasa dan bakal menuju ke suatu destinasi yang kekal abadi-akhirat.

3) Pernah Nabi SAW ditawarkan tempat tidur yang lebih empuk dan selesa, kerana sahabat sedih melihat badan Nabi SAW berbirat dek pelepah tamar sebagai alas tidurnya-kata Nabi SAW- "Tidak mengapa, aku tidak perlu kerana aku seumpama seorang pengembara yang menumpang teduh seketika di bawah sepohon pokok. Kemudian aku akan meneruskan perjalanan (menuju ke akhirat)".

4) Dalam hidup, perlu diatur langkah agar tidak salah. Bila kita mengatur langkah dengan berhati-hati, banyak faedah akan diperoleh. Kita tahu ke mana destinasi yang bakal dituju-iaitulah akhirat yang kekal abadi.

5) Kita tahu apakah bekal yang perlu dibawa sepanjang melangkah, iaitu taqwa kerana Allah menyatakan itulah sebaik bekalan dalam perjalanan kehidupan.

6) Kita tidak akan tersesat dalam setiap langkah yang diatur, kerana memohon petunjuk dari Allah untuk menelusuri perjalanan mereka yang telah dikurnia nikmat oleh Allah SWT-para Nabi, Siddiqin, Syuhada' dan Solihin.

7) Kerana itu ada ungkapan dari Nabi SAW - "Berjalanlah mengatur langkah dengan dinaungi keberkatan Allah SWT". Moga kita mampu menghalang langkah kaki dari tempat yang dimurkai, sebaliknya menghalakan langkah kita ke tempat yang diredhai. Amin.



19 Oktober 2010, 11 Zulqaedah 1431 Hijrah,

8.14 pagi, Malaysia Timur

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude