Isnin, 25 Oktober 2010

Agihkan Kekayaan Negara !



1) Di antara pesanan Nabi SAW - Apabila amanah itu dipersiakan, maka tunggulah saat kehancuran (kiamat). Sahabat bertanya-Bagaimana?. Nabi SAW menjawab- Apabila sesuatu urusan diserahkan kepada yang bukan ahlinya, maka tunggulah saat kehancuran (kiamat).

2) Nabi juga berpesan-Di antara 15 perkara yang boleh mengundang bala dari Allah SWT-apabila amanah dijadikan sumber keuntungan dan apabila kekayaan berlegar di kalangan kelompok tertentu sahaja.

3) Pernah isteri Khalifah Umar Abdul Aziz menyatakan-Sebagai orang yang paling tinggi dalam negara, tidak bolehkah kita bermewah sedikit? Kata Umar Abdul Aziz-Kau pilih antara dua-samada susah senang bersama denganku atau keluar dari rumah ini dengan kekayaan yang lebih engkau cintai. Kata isterinya-Kalau begitu, aku sanggup bersama denganmu kerana engkaulah lelaki yang terbaik pernah aku bertemu.

4) Justeru, dalam mentadbir sumber kekayaan dan hasil mahsul negara, pemerintah perlu melakukan sebaik mungkin dengan memastikan agihan pendapatan kekayaan negara sama adil dan meliputi semua pihak.

5) Pihak yang tidak memerintah perlu memberi teguran agar yang memerintah tidak lalai dan khianat dengan amanah yang diberikan.

6) Khalifah Umar Abdul Aziz hanya memerintah dalam jangka masa 2 tahun, tetapi diriwayatkan pada zamannya, tiada orang yang layak menerima bantuan zakat kerana agihan pendapatan negara sama adil.

7) Oleh itu, bukan mudah menjadi pemimpin jika tidak bersedia berkhidmat kepada yang dipimpin. Orang yang dipimpin biasanya mengharapkan yang terbaik dari pimpinan agar negara diberkati dan dinaungi Allah sepanjang masa.



25 Oktober 2010, 17 Zulqaedah 1431 Hijrah,

8.20 pagi, Malaysia Timur

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude