Selasa, 11 Mei 2010

Ibu Ratu Hatiku!



1) Islam meletakkan darjat seorang ibu 3 kali lebih tinggi berbanding seorang bapa, tanpa menafikan peranan bapa yang sama penting dalam mendidik anak-anak.

2) Ini kerana seorang ibu, bersusah payah mengandung, melahirkan dan menyusukan dengan penuh kasih sayang anaknya.

3) Allah mengurniakan wanita sifat rahim-kasih sayang kepada anak dalam kandungan rahimnya. Ia tidak mampu dihadapi dengan baik seorang lelaki jika diuji begitu.

4) Syurga juga sering diibaratkan di bawah tapak kaki ibu lantaran kemuliaannya yang telah mengorbankan sepenuh jiwanya demi anak yang tercinta. Seorang ibu, sanggup berlapar demi memastikan anaknya kenyang terlebih dahulu.

5) Justeru, bagi Muslim setiap hari adalah hari ibu dan bukan tertakluk pada hari tertentu semata-mata. Kita dianjurkan berdoa untuk kedua ibu bapa setiap kali selepas solat dan sekiranya dapat sepanjang masa.

6) Ucapkanlah terima kasih kepada ibu sebelum dia menutup mata dan mohon ampun atas dosa yang pernah kita lakukan sebagai anak. Kita pastinya tidak mahu menjadi seperti Si Tanggang dan Malim Kundang yang derhaka kepada ibu kandungnya dengan tidak mengaku sebagai ibu mereka apabila telah kaya dan mewah.

7) Ya Allah ampunkanlah dosa ibu bapaku, mentuaku, isteri dan anak-anakku, adik beradikku dan seluruh ahli keluargaku, moga dlimpahi lembayung rahmatMu, Amin.



11 Mei 2010,

9.52 pagi, Malaysia Timur

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude