Rabu, 15 Julai 2009

Di sebalik kemenangan tipis PAS di Manek Urai



1)UMNO dan BN masih gagal menakluki minda pengundi dengan sogokan pembangunan. Walaupun menggunakan seluruh jentera kerajaan demi memenangkan mereka, mereka tetap tewas. Jika pilihanraya kecil juga mereka masih kalah, apalagi jika berlaku pilihanraya umum kelak. Ini kerana, mereka tidak sempat untuk memanipulasi jentera kerajaan, kerana kawasan yang terlibat adalah banyak.

2) Para pengundi masih teguh mempertahankan kepimpinan ulama di bawah Tuan Guru Nik Aziz dan Tuan Guru Haji Hadi, walaupun diuji dengan sogokan wang yang begitu banyak.

3) Para pengundi hampir-hampir termakan dengan pujuk rayu UMNO dan BN dengan janji pembangunan, dan merasakan jika memilih UMNO dan BN sekalipun, kerajaan PAS Kelantan masih kekal.

4) Para pengundi ingin menunjukkan signal kepada PAS Kelantan, agar membuat perubahan segera kepada kawasan Manek Urai yang kelihatan tidak banyak berubah sejak 20 tahun lalu, terutamanya janji jambatan baru oleh UMNO dan BN.

5) UMNO dan BN masih bergantung kepada politik wang kepada pengundi dalam memastikan undi berpihak kepada mereka. Dikhabarkan, mereka juga bertungkus lumus membawa seramai mungkin pengundi luar balik mengundi dengan sogokan wang.

6) PAS Kelantan perlu membuat post-morterm segera, terutamanya dari sudut jentera dan usaha mendekati pengundi berusia yang kebanyakannya menolak PAS, di sampig mengekalkan sokongan pengundi muda.

7) Ada juga berpandangan, pengundi akan menilai adakah UMNO dan BN akan meneruskan pembinaan jambatan baru, meskipun tewas. Dibimbangi, jika ia diteruskan, sokongan kepada UMNO dan B akan terus meningkat. Sebaliknya, jika mereka tidak membina jambatan baru, PAS masih ada harapan dengan membina jambatan baru buat penduduk Manek Urai dan memperkasa khidmat kepada mereka.

8) Kesimpulannya, PAS perlu melakukan muhasabah di sebalik majoriti yang begitu kecil. BN akan terus mencanang, rakyat Kelantan inginkan perubahan. Namun begitu, jawapan sebenar akan terserlah sewaktu PRU ke-13 nanti!



15 Julai 2009, 22 Rajab 1430 Hijrah,

2.45 petang, Malaysia Timur

2 ulasan:

Farid Rashidi berkata...

Assalamualaikum,

Apa khabar tuan rumah? Ya, perlu bermuhasabah. Saya juga ada menulis tentangnya.

Saya datang ingin melebar luaskan kenalan blog. Kalau kelapangan jemputlah ke blog saya, boleh bertukar pendapat dan link Insya'Allah.

Klik>>

Kembara Sufi Mencari Aspirasi

iskandar zulkarnain berkata...

Tk akhi farid atas ziarah. Ye di atas sebarang kelemahan dan kekurangan cuba diperbaiki Insya allah. Moga Islam terus didaulatkan di bumi Malaysia

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude