Selasa, 14 Oktober 2008

Seketika di Rumah Warga Emas



Semalam, saya sempat mengikuti program ziarah raya bersama warga emas, di sebuah pusat yang menjaga mereka di sini. Setibanya saya di sana, saya dimaklumkan oleh senior saya, bahawa inilah di antara penyakit di dalam organisasi;tidak menepati masa. Ini kerana, beliau sampai terlebih dahulu, sedangkan beliau adalah pegawai yang senior. Sepatutnya, penganjur sampai dahulu untuk persiapan yang perlu. Ini tidak, tetamu yang dijemput tiba awal, sebaliknya penganjur program lewat sampai.



Walaupun dalam nada sinis, saya faham beliau agak marah ketika itu. Saya sendiri ditegur oleh pakcik pemandu, sepatutnya apabila sampai di rumah warga emas ini, teruslah bersalaman dengan mereka tanpa perlu disuruh. Katanya, kini organisasi kita ramai orang muda, mungkin sebab masih baru dan kurang pengalaman, maka banyak perkara walaupun kecil seperti itu terlepas pandang. Terima kasih saya ucapkan kepada beliau, di atas teguran ikhlas itu.



Apabila kami berbual dengan penyelia rumah warga emas itu, faham saya bahawa berlaku beberapa fenomena atau senario di situ. Di antaranya :



1) Kebanyakan warga emas di situ mempunyai kerenah tersendiri. Bahkan ada yang bersikap kebudak-budakan, ada yang nyanyuk dan ada yang begitu cepat terasa dan merajuk. Oleh itu, kakitangan pusat itu perlu banyak bersabar dan mempunyai kekuatan emosi dan mental untuk melayan kerenah mereka.


2) Kebanyakan warga emas khususnya yang Islam, masih ramai tidak tahu solat dan membaca al-Qur’an.


3) Kebanyakan warga emas yang dihantar ke situ, adalah kerana anak-anak mereka tidak sanggup lagi menjaga mereka. Benarlah kata pepatah “ Seorang ibu boleh menjaga 10 orang anak, tetapi sepuluh orang anak belum tentu boleh menjaga seorang ibu”. Bahkan ada di antara anak-anak yang tidak mengaku ibu dan ayah kandung mereka sendiri sebagai ibu dan ayah mereka!


4) Gerakan Kristian dari gereja-gereja berdekatan, kerap kali mengunjungi mereka berbanding agensi-agensi Islam di sini.


5) Sekiranya warga emas Islam yang meninggal dunia, segala urusan bermula dari van jenazah mayat,mandi, solat jenazah, kain kafan dan pengkebumian perlu ditanggung oleh pihak pengurusan rumah warga emas. Tetapi jika yang meninggal adalah berbangsa Buddha mereka ditanggung oleh Nirvana(pusat pengkebumian mereka).



Saya sempat berbual dengan salah seorang dari mereka. Beliau menyatakan umurnya sudah 75 tahun. Bila saya memberitahu saya berasal dari Kelantan, lantas beliau mengatakan” Oh, negeri Nik Aziz.”. Dan beliau menyatakan lagi “PAS akan memerintah negara, dan UMNO akan jatuh sebab takabbur”. Saya agak terkejut bagaimana beliau yang sememangnya anak jati Sarawak berdoa begitu. Bahkan, beliau menyatakan sudah 2 kali bertemu dengan Tuan Guru Nik Aziz. “Subhanallah” getus hati saya. Sebelum saya balik, sempat saya bersalaman sekali lagi dengan mereka, selain menginsafi keadaan mereka yang diabai oleh anak kandung mereka sendiri, saya berdoa agar tidak menjadi anak derhaka dengan menyakitkan hati kedua orang tua saya samada secara sedar ataupun tidak. Dan harapan saya juga, mudah-mudahan doa pakcik tadi dimakbulkan Allah. Amin.



14 Oktober 2008, 14 Syawal 1429 Hijrah,


7.30 pagi, Malaysia Timur

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Iskandar,

Bole saya tahu dimana rumah warga emas tersebut dan bagaimana menghubungi pengasas atau pengetua atau sesiapa sahaja dari pentadbiran institusi tersebut?
terima kasih

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude