Isnin, 13 Oktober 2008

Khairy vs Mukhriz ; Siapa yang bakal menang?



Saya cuba menganalisis seperti berikut :

1) Rais Yatim menyatakan semalam aura Mukhriz semakin hebat, menyebabkan dia mula dipilih oleh para perwakilan UMNO yang sedang bersidang. Mukhriz terkenal dengan motonya kali ini ' Berani Berubah'.

2) Khairy walaupun mendapat pencalonan (sehingga kini 19 pencalonan, berbanding Mukhriz 40 pencalonan), semakin tertekan, apatah lagi beberapa kubu kuatnya di Sabah, mencalonkan Mukhriz sebagai calon Ketua Pemuda UMNO.

3) Mukhriz mungkin menjadi pilihan, kerana dia dianggap orang yang lantang di dalam UMNO, bahkan legasi Mahathir sebagai bapanya, menyebabkan ahli UMNO masih terkenang jasa Mahathir.

4) Khairy sebagaimana yang diketahui, banyak terlibat dengan isu yang sensasi seperti pembelian saham ECM-Libra, dikaitkan dengan Maya Karin serta dianggap budak Tingkat 4, Jabatan Perdana Menteri, Putrajaya oleh Mahathir, yang banyak mempengaruhi Pak Lah dalam membuat keputusan. Isu-isu begini, sedikit sebanyak menjejaskan kredibilitinya.

5) Politik wang di dalam UMNO, sebagaimana yang diketahui, seolah-olah telah menjadi darah daging UMNO. Bukan calon yang berkualiti menjadi pilihan mereka, tetapi calon yang banyak duit untuk membeli undi, yang berpotensi untuk dicalonkan oleh ahli UMNO.

6) Kita akan menantikan siapa di antara mereka berdua yang akan memenangi jawatan Ketua Pemuda UMNO, satu lagi jawatan yang berpengaruh dalam UMNO ; yang menjanjikan 1001 peluang dan kekayaan yang bakal diraih oleh penjawatnya.


13 Oktober 2008, 13 Syawal 1429 Hijrah

8.37 pagi, Malaysia Timur

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude