Rabu, 8 Oktober 2008

Masa depan negara ditentukan hari ini


Sebagaimana yang kita maklum, pada hari ini, seluruh negara dan ahli politik khususnya menantikan pengumuman yang akan dibuat oleh Pak Lah, samada beliau mempertahankan jawatan sebagai Presiden UMNO ataupun tidak. Saya cuba memberikan pandangan seperti berikut :


1) Seandainya Pak Lah mempertahankan jawatannya, adakah Najib dan Muhyiddin akan mengambil langkah untuk mencabar Pak Lah? Ku Li sebagaimana yang dimaklumi, akan bertanding jawatan Presiden UMNO untuk mencabar Pak Lah.


2) Seandainya Pak Lah tidak mempertahankan jawatannya, adakah Najib dan Muhyiddin akan membentuk team supaya Najib yang bertanding Presiden dan Muhyiddin bertanding Timbalan Presiden?


3) Kini, terdapat 3 orang yang telah menawarkan diri untuk bertanding di kerusi Timbalan Presiden UMNO-Ali Rustam, Nur Jazlan dan Zahid Hamidi. Sekiranya Muhyiddin bertanding juga, saya yakin peluang besar untuk menang, memihak kepada Muhyiddin disebabkan pengalaman dan kekananannya di dalam parti. Peluang Nur Jazlan mewakili suara anak muda di dalam parti, mungkin tidak kesampaian kerana UMNO masih dengan status quonya, yang masih belum mampu berubah, walaupun mengalami hakisan sokongan pada PRU ke-12 yang lalu.


4) Dijangka banyak lagi pengumuman yang mengejutkan akan dibuat. Di antara yang diramal adalah, Isa Samad yang baru selesai penggantungan selama 3 tahun dan juga Muhammad Taib yang kini, semakin mengorak langkah dengan sokongan akar umbi yang kuat.


5) Sebagai kesimpulan, rakyat akan menantikan benarkah UMNO ikhlas membuat perubahan atau sekadar kosmetik semata-mata. Kita yakin dengan Anwar Ibrahim melepasi halangan pertama sewaktu perbicaraan kes liwatnya semalam, kita menantikan tarikh 13 Oktober sebagai cadangan usul undi tidak percaya kepada PM, apabila Sidang Parlimen dimulakan nanti. Tidak mustahil dalam keadaan sekarang UMNO yang semakin tenggelam punca, mereka akan digantikan oleh kepimpinan Pakatan Rakyat yang menawarkan kerajaan yang telus, integriti dan berkebajikan. Kita nantikan!

8 Syawal 1429 Hijrah, 8 Oktober 2008

8.29 pagi, Malaysia Timur

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude