Selasa, 7 Oktober 2008

Bijaksanalah dalam berbelanja


Salam buat semua. Semalam sempat saya menelaah sebuah buku yang bertajuk "Hidup Tenang Walaupun Berhutang" oleh Shamsuddin Abdul Kadir, yang diterbitkan oleh PTS Profesional.


Seperti yang kita maklum, untuk kakitangan awam, mereka mendapat bonus sebulan gaji yang akan dibayar sebanyak 2 kali iaitu pada bulan September dan Disember. Saya yakin, pihak swasta mungkin lebih tinggi bonusnya; bergantung kepada keuntungan syarikat. Namun begitu, mungkin ada yang tidak bernasib baik, kerana tidak mendapat bonus langsung. Apapun kita bersyukur, kerana ada di antara kita yang masih belum mempunyai pendapatan tetap, dan seumapama kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Dan masih banyak fakir miskin di sekeliling kita.


Apa yang ingin saya sentuh adalah, ada di antara kita yang kadangkala gaya hidupnya mewah, tidak setanding dengan pendapatan yang diperoleh. Mungkin berpegang kepada prinsip-biar papa asal bergaya, menyebabkan ramai di antara kita dibebani hutang yang bertimbun, dan akhirnya menjerumuskan diri ke lembah muflis!


Saya yakin bahawa menjelang persiapan Aidilfitri yang lepas, banyak duit dihabiskan. Perbelanjaan tetap seperti rumah, kereta, bil utiliti, hutang kad kredit dan lain-lain telah dibayar mengikut tempoh yang ditetapkan. Selain itu, memberi apa yang kita dapat dari gaji itu, untuk orang tua juga telah kita lakukan ; agar diberkati gaji yang diperoleh. Tak lupa juga, baju raya langsir raya, rumah terbuka dan segala yang berkaitan raya telah kita sediakan. Kini, selepas Aidilfitri, pasti ada di antara kita yang mengeluh, kerana bajetnya telah habis. Simpanan pun telah habis dikeluarkan. Sedangkan gaji bulan Oktober masih lambat lagi.


Justeru di sini saya ingin berkongsi dengan anda, beberapa tips yang diberikan oleh penulis di dalam bukunya di atas ; untuk kita bijak dalam merancang kewangan. Di antaranya :


1) Mengawal nafsu

2) Hidup denga kesederhanaan

3) Belanja ikut belanjawan bukan kemahuan

4) Beri dahulu(duit) baru terima(barang), bukan ambil(barang) dahulu, baru beri(duit=hutang)

5) Gunakan pinjaman secara bijak

6) Simpan duit secara berterusan


Selain itu, tegas penulis di atas, jika kita mengalami simptom di bawah, bermaksud kita telah dibebani dengan hutang yang banyak. Di antaranya ialah :


1) Tidak tahu berapa jumlah hutang

2) Tidak mempunyai simpanan

3) Sudah berbelanja mencecah had kredit

4) Hanya membuat bayaran minimum bagi kad kredit

5) Mempunyai lebih kad kredit dari sepatutnya

6) Bil lama tertunggak

7) Pendapatan digunakan untuk membayar hutang

8) Gagal untuk mendapat pinaman bank



Akhir kalam, walaupun kita dibelenggu dengan hutang, tetapi kita masih boleh hidup aman, jika mengamalkan tips perancangan kewangan yang baik. Dan berusahalah, mengelakkan diri dari hutang yang banyak, yang akhirnya menyebabkan kita hidup dalam keadaan tidak tenteram, resah dan gelisah. Jangan lupa amalkan juga doa yang diajar oleh Nabi SAW " Ya Allah aku berlindung denganMu dari rasa susah dan sedih, rasa lemah dan malas, daripada sifat pengecut dan bakhil, dan daripada dikelilingi hutang dan penindasan orang lain". Amin

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude