Isnin, 29 September 2008

Ramadhan ; Menjana Integriti Ummah

Di akhir Ramadhan ini, sengaja saya sentuh tajuk di atas sebagai ingatan bersama. Ia bermaksud :

1) Rukun Islam yang lain selain puasa, pasti dapat diketahui oleh orang lain. Jika ada orang memeluk agama Islam, pasti ada saksi yang mendengar dia mengucap 2 kalimah syahadah. Jika seseorang itu rajin solat ataupun tidak, pasti diketahui oleh orang yang terdekat dengannya, kerana perlakuan solat itu nampak. Jika seseorang itu menunaikan zakat, pasti ada wakil dari Baitulmal atau Pusat Zakat. Jika seseorang menunaikan haji, lebih ramai lagi yang menyaksikan. Kalau yang pergi hajinya seorang, biasanya yang menghantar sekampung. Tetapi puasa di bulan Ramadhan menguji integriti diri kita dengan Allah. Senario yang biasa berlaku, apabila seorang pelajar masuk ke dalam kelas dalam keadaan mukanya pucat, tubuhnya lemah longlai. Bila ditanya oleh ustaz " Kenapa letih semacam je ni Mat?"Lalu jawab Mat "Puasa ustaz".(Padahal dalam tandas sekolah, baru sahaja teguk air segelen. Namun oleh kerana pandai berlakon, ustaz pun tak tahu pelajarnya puasa ataupun tidak. Itulah uniknya puasa yang hanya diketahui oleh Allah, para malaikat dan diri kita sahaja, samada kita benar-benar berpuasa ataupun tidak.

2) Ramadhan digelar sebagai Shahrul Qur'an-jadi marilah kita terus istiqamah membaca al-Qur'an, faham apa yang dibaca, berusaha untuk beramal dan memperjuangkan isi kandungan al-Qur'an. Jangan hanya baca Qur'an di bulan Ramadhan sahaja.

3) Ramadhan juga sebagai Shahrul Jud/Shahrul Musawah-justeru janganlah sifat pemurah kita dan menyamaratakan diri kita dengan kelaparan orang yang fakir dan miskin hanya di bulan Ramadhan. Diharapkan agar kita terus konsisten bersedeqah di bulan-bulan yang lain dan memperbanyakkan puasa sunat di bulan-bulan selepas Ramadhan.

4) Ramadhan juga dikenali dengan Shahrul Jihad-pastikan produktiviti kita tidak terhenti hanya kerna berpuasa dan momentum untuk terus menyumbang dalam membantu agama Allah diteruskan pada bulan-bulan yang lain.

5) Biasa disebut CCTV manusia kadangkala membentuk sikap hipokrit di kalangan kita. Depan CCTV, control sampai pijak semut pun tak mati, tapi di belakang CCTV boleh jadi lebih teruk dari hantu. Tetapi CCTV Allah online 24 jam, setiap masa dan detik bahkan akan direwind semula untuk ditayangkan segala perlakuan kita baik ataupun jahat di Padang Mahsyar kelak. Justeru, benarlah Ramadhan sememangnya menjana integriti ummah.

Akhir kalam, dalam baki masa sehari lagi kita akan berpuasa esok, moga Ramadhan kali ini menjanjikan keampunan buat diri kita di atas segala keterlanjuran yang pernah dilakukan. Amin.


29 September 1429 Hijrah, 29 Ramadhan 1429 Hijrah

5.40 petang, Malaysia Timur

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude