Selasa, 30 September 2008

Berlalunya Ramadhan ibarat kekasih yang pergi


Salam akhir Ramadhan dari saya buat anda semua pembaca budiman. Berikut beberapa perkara yang boleh kita renungkan bersama :

1) Berlalunya Ramadhan ibarat kekasih yang pergi buat sementara waktu. Ianya pasti dirindui oleh sekalian mukmin soleh. Entah sempat atau tidak untuk berjumpa lagi pada tahun hadapan. Hanya Allah yang berkuasa menentukan.

2) Perginya Ramadhan mengajar diri kita, adakah benar-benar kita telah bergelar graduan muttaqin dari Madrasah Ramadhan. Madrasah yang penuh dengan pendidikan dan tarbiyyah dari Ilahi bagi mereka yang memahami dan melihat kelebihan Ramadhan dengan mata hati.

3) Berakhirnya Ramadhan membuatkan kita bermuhasabah terhadap segala kesalahan, kesilapan, keterlanjuran dan dosa yang pernah dilakukan. Andaikata kita masih meneruskan perkara yang dimurkai Allah sebaik sahaja tibanya 1 Syawal, renungkanlah-adakah puasa dan segala amal ibadat kita diterima Allah pada bulan Ramadhan?

4) Tibanya 1 Syawal, akan menguji sejauh mana istiqamah kita dengan amalan-amalan kebaikan yang dilazimi pada bulan Ramadhan. Ataukah mungkin kita tumbang dengan kehendak nafsu dan bisikan syaitan yang baru bebas selepas dibelenggu selama sebulan. Ternyata untuk istiqamah bukan mudah, tetapi bukan sesuatu yang mustahil.

5) Saya merasakan bahawasanya saya masih gagal untuk memanfaatkan sepenuhnya kelebihan yang ada pada bulan Ramadhan. Kadangkala tidak sempat untuk qiyam, tidak bersungguh dalam pembacaan al-Qur'an. Mungkin benar apa yang terkandung dalam lirik Ramadhan ; Antara 2 Zaman untuk kita hayati bersama.

Ramadhan : Antara 2 Zaman(Nazrey Johani)
Ramadhan, satu nasib tak serupa, peluangnya sama, natijah berbeza
Ramadhan mereka gemilang cemerlang, mukmin berjasa di awal zaman
Ramadhan kami, malang terbuang, muslim berdosa di akhir zaman
Mereka gembira dengan kedatanganmu
Kami gembira dengan pemergianmu

Malam mereka meriah disimbah nur al-Qur'an
Tapi malam kami muram berkabung dengkur
Mereka berlumba mengejar makrufat
Tapi kami lesu diburu nafsu
Hati mereka bercahaya digilap taqwa
Jiwa kami gelap didera dosa

Takbir mereka takbir kemenangan, hadiah mujahadah sebulan Ramadhan
Takbir kami, lesu tak bermaya, tanda kalah lemah tak berdaya
Puasa sekadar lapar dan dahaga




30 September 2008, 30 Ramadhan 1429 Hijrah,

4.41 petang, Malaysia Timur

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude