Khamis, 14 Ogos 2008

Syabas Dewan Pemuda PAS Pusat dan para perwakilan. Selamat bermuktamar


Exco Dewan Pemuda PAS Pusat mengadap Tuanku Raja Nazrin Syah di Istana


Syabas buat DPPP dan DPP PAS Perak di atas kejayaan melaksanakan muktamar di Stadium Indera Mulia, Ipoh bermula malam tadi. Bermula pagi nanti-14 Ogos, para perwakilan dari seluruh negara akan membahaskan ucapan Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat-YB Salahuddin Ayub yang tel;ah dibentangkan pada malam tadi.

Setelah saya meneliti ucapan YB Ketua Pemuda, dapat saya simpulkan seperti berikut :

Jangan leka dengan kemenangan, sebaliknya perancangan yang rapi untuk mengisi kemenangan perlu dibuat. Lebih penting program tarbiyyah jangan diabaikan di negeri-negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat.

PAS perlu tampil dengan pakej kepimpinan berkebajikan yang mengutamakan kepentingan rakyat. Juga berfikir sebagai pembuat dasar yang memelihara maslahah rakyat dan bukan lagi dengan mentaliti pembangkang di negeri yang dikuasai.

Kita mengalami pelbagai pahit maung dalam berjuang mendaulatkan Islam di negara. Justeru, dengan nikmat kemenangan kini, kita sepatutnya berjuang dengan lebih hebat. Sesungguhnya mempertahankan kemenangan lebih sukar dari mendapat sesuatu kemenangan.

Pemuda akan bertegas demi mempertahankan prinsip yang didokong selama ini iaitu ke arah melahirkan sebuah masyarakat dan pemerintahan yang terlaksana di dalamnya, nilai-nilai hidup Islam dan hukum-hukumnya menuju keredaan Allah.

PAS dan pimpinan perlu bijak menangani isu muzakarah atau muqabalah, agar tidak terperangkap dengan propaganda dan dakyah UMNO.

Pakatan Rakyat perlu fokus kepada usaha untuk mengukuh kerjasama di antara negeri yang dikuasai agar manfaat berkerajaankan Pakatan Rakyat dirasai oleh rakyat.

Wacana ilmiah secara rasional di antara pimpinan pemuda Pakatan Rakyat perlu digerakkan agar setiap pihak memahami prinsip parti masing-masing.

Relevankan Kelab Remaja Ibu Kota dan Kelab Penyokong Muda PAS? Kenapa tidak ditubuhkan sahaja sayap kanan kepada Pemuda seperti Syabab Muslim atau Ghulam Muslim?

Perkukuhkan perhubungan dengan Allah terutamanya semua ahli dan pendokong jamaah demi memastikan naungan dan redha Allah sentiasa bersama dengan kemenangan yang dianugerahkanNya.

Pemerkasaan program tarbiyyah dalam melahirkan pelapis kepimpinan parti amat disokong. Lajnah Tarbiah dan
Kepimpinan perlu lebih proaktif dalam merealisasikan hasrat Ketua Pemuda


Semoga sedikit pandangan dari saya yang kerdil ini, dapat diberi perhatian. Selamat bermuktamar buat semua perwakilan pemuda pada tahun 2008 ini dengan suasana yang penuh ukhuwwah, mahabbah dan bermuhasabah.

14 Ogos 2008, 12 Sya'ban 1429 Hijrah,

12.55 tgh malam, Malaysia Timur


Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude