Selasa, 29 April 2008

Speaker teliti dakwaan Wan Azizah tak dijemput

KUALA LUMPUR 28 April - Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia akan meneliti dakwaan Ketua Pembangkang, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail tidak menerima kad undangan rasmi untuk upacara pembukaan Persidangan Penggal Pertama Parlimen ke-12, esok.

Katanya, beliau juga akan meneliti dakwaan bahawa suami Ketua Pembangkang iaitu Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak dijemput untuk menghadiri upacara pembukaan itu seperti kelaziman.

"Kalau saya fikir ia patut diperbetulkan, saya akan betulkan. Tetapi biarlah munasabah kerana saya baru sahaja dilantik menjadi Speaker sedangkan jemputan sudah dihantar lebih awal.

"Siapa yang berhak dijemput, akan kita jemput... bukankah ini Parlimen, tidak kira dia (Datuk Seri) Anwar Ibrahim ke atau sesiapa sahaja," katanya ketika ditemui pemberita di pejabatnya selepas sidang Dewan Rakyat ditangguhkan hari ini.

Terdahulu, Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat, Mohamed Azmin Ali memberitahu pemberita bahawa Ketua Pembangkang itu tidak menerima jemputan rasmi, sebaliknya hanya menerima sepucuk surat sedangkan Ahli Parlimen lain menerima kad jemputan beserta pasangan masing-masing.

Azmin turut membangkitkan isu bahawa urutan mengemuka pertanyaan di Dewan Rakyat kali ini tidak seperti lazimnya iaitu ketua pembangkang diberi peluang mengemukakan pertanyaan lebih awal.

Katanya, kali ini, Ahli Parlimen Muar, Razali Ibrahim diberi peluang pertama mengemukakan soalan lisan sedangkan Wan Azizah menjadi orang ketiga yang diberi peluang mengemukakan soalan.

Mengulas mengenainya, Pandikar Amin berkata, urutan pertanyaan mengikut kepentingan sesuatu isu yang dikemukakan.

"Jika perkara itu penting untuk didengar rakyat ia akan didahulukan, tidak kiralah ia pertanyaan daripada pihak pembangkang atau sebaliknya," katanya.

Beliau berkata, sebagai orang tengah, bukan mudah untuknya memuaskan hati semua pihak dan mungkin tindakan yang dibuat dirasakan adil untuk satu pihak.

"Jika pertanyaan yang dikemukakan pembangkang pada fikiran saya betul dan mengikut peraturan, sudah pasti ia akan diberi layanan sama," katanya.

Sementara itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz berkata, pihak Parlimen telah menghantar kad jemputan kepada semua Ahli Parlimen dan pasangan masing-masing untuk hadir ke upacara tersebut.

Beliau juga berkata, urusan mengatur susunan soalan-soalan dilakukan oleh pihak Parlimen dan tidak semestinya Wan Azizah selaku Ketua Pembangkang diberi peluang mengemukakan soalan pertama.

Ulasan : Nampaknya telah berlaku double standard. Apapun kita nantikan siasatan oleh Speaker Parlimen ; Datuk Pandikar Amin Mulia. Apakah BN takut dengan bayang-bayang sendiri?

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude