Selasa, 29 April 2008

222 ahli Parlimen angkat sumpah

KUALA LUMPUR 28 April - Acara mengangkat sumpah 222 ahli Parlimen ke-12 di Dewan Rakyat hari ini berjalan lancar dengan didahului oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan timbalannya, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Sebelum itu, bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Pandikar Amin Mulia, 53, mengangkat sumpah sebagai Yang Dipertua Dewan Rakyat menggantikan Tan Sri Ramli Ngah Talib.

Pelantikan Pandikar Amin sebagai Yang Dipertua dibuat mengikut Perkara 57 Perlembagaan Persekutuan dicadangkan oleh Perdana Menteri yang hanya mengemukakan satu nama bagi jawatan itu kepada Setiausaha Dewan Rakyat, Roosme Hamzah melalui surat bertarikh 10 April 2008.

Pelantikan itu kemudian disokong oleh Najib.

Sebelum majlis itu bermula, Pandikar Amin dipakaikan songkok dan jubah Speaker oleh Roosme dan pembantunya.

Pandikar Amin yang berkelulusan undang-undang sebelum ini pernah dilantik sebagai Senator dan juga merupakan Presiden Parti Angkatan Keadilan Rakyat (Akar Bersatu) yang kini sudah dibubarkan.

Isteri Perdana Menteri, Datin Seri Jeanne Abdullah turut hadir menyaksikan majlis tersebut.

Selain media tempatan, wartawan dari agensi berita luar turut memenuhi lobi Parlimen bagi menyaksikan majlis tersebut.

Ahli Parlimen Bukit Gelugor, Karpal Singh kemudian mencelah dan mempersoalkan tindakan seorang Ahli Parlimen BN yang tidak mengangkat tangan semasa upacara mengangkat sumpah anggota di Dewan Rakyat.

Ahli Parlimen yang dimaksudkan oleh Karpal ialah Datuk Dr. Abdul Latif Ahmad (BN-Mersing) yang juga Timbalan Menteri Kesihatan.

Karpal kemudian meminta izin Pandikar Amin untuk mengangkat tangan kiri memandang tangan kanan beliau kurang kuat semenjak mengalami kemalangan jalan raya pada 2005 yang menyebabkan Pengerusi DAP itu terpaksa menggunakan kerusi roda untuk bergerak.

Sebaik sahaja proses mengangkat sumpah selesai, Pandikar Amin kemudian mengumumkan bahawa pemilihan dua Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat akan diadakan.

Perdana Menteri kemudian bangun dan mencalonkan Ahli Parlimen BN dari Santubong, Datuk Dr. Wan Junaidi Tuanku Jaafar dan Ahli Parlimen BN Beluran, Datuk Ronald Kiandee.

Penasihat DAP yang juga Ahli Parlimen Ipoh Timur, Lim Kit Siang bangun dan mencalonkan Ahli Parlimen Kepong, Dr. Tan Seng Giaw sebagai calon pakatan pembangkang untuk bertanding jawatan tersebut.

Selepas selesai proses penamaan calon daripada kedua-dua pihak, Pandikar Amin kemudian memberitahu bahawa pemilihan akan dilakukan secara undi bersurat.

Wan Junaidi mendapat 157 undi, Ronald memperoleh sebanyak 140 undi manakala Seng Giaw pula mendapat 81 undi.

Sementara itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz berkata, wakil rakyat yang tidak mengangkat tangan semasa upacara mengangkat sumpah tidak akan menjejaskan kedudukan mereka sebagai Ahli Parlimen.

Katanya, Ahli Parlimen berkenaan mungkin terlupa berbuat demikian semasa upacara berkenaan di hadapan Yang Dipertua Dewan Rakyat hari ini.

"Kalau peraturan kata angkat, angkat sahajalah. Mungkin dia terlupa sebab orang ramai tengok. Takkan nak gantung dia pulak. Tak ada apa-apa kesan dan takkan jejas kedudukan (Datuk Abdul) Latiff (Ahmad) sebagai Ahli Parlimen," katanya.

Pandikar Amin semasa itu mengingatkan kepada Ahli Parlimen sekiranya boleh mereka diminta mengangkat tangan semasa mengangkat sumpah.

"Kalau boleh tolong angkat tangan, mungkin dia sakit tangan," kata Pandikar Amin.

Mengulas perkara yang sama, Menteri Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Datuk Mohd. Shafie Apdal yang juga Ahli Parlimen BN Semporna berkata, perkara itu tidak menunjukkan Ahli Parlimen tersebut tidak menghormati Dewan kerana beliau mungkin terlupa mengenainya.

Bagaimanapun, katanya, seelok-eloknya beliau mengangkat tangan ketika mengangkat sumpah kerana ia sudah menjadi amalan.

Pada perkembangan yang lain pula, Datuk Abdul Gaphur Salleh (BN-Kalabakan) mempersoalkan kepada Speaker terhadap pakaian Datuk Ibrahim Ali (Pas-Pasir Mas) kerana tidak memakai sut gelap seperti yang ditetapkan oleh peraturan Dewan.

Abdul Gaphur membuat teguran itu sebelum Ibrahim mengangkat sumpah kerana beliau (Ibrahim) mengenakan kot dan seluar berwarna coklat cerah berbanding warna gelap seperti sepatutnya.

"Saya difahamkan beliau ahli bebas bertanding pada pilihan raya umum, tumpang logo lain. Kali ini dilonggarkan peruntukan mesyuarat sebab beliau wakil bebas," kata Pandikar Amin diikuti dengan sorakan dan tepukan barisan pembangkang.

Semasa mengangkat sumpah, Ibrahim sempat mencelah dan berkata: "Terima kasih Tuan Speaker. Tuan Speaker memang bijaksana," katanya.

Ulasan : Selamat bertugas buat semua "khadam rakyat". Tanggung di dunia, jawab di akhirat.

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude