Jumaat, 22 Jun 2007

Britain Yang Angkuh!


Britain semalam mempertahankan tindakannya menganugerahkan darjah kesateria yang membawa gelaran Sir kepada penulis kontroversi, Salman Rushdie kerana sumbangannya dalam bidang kesusasteraan.Kerajaan bagaimanapun melahirkan rasa kesal jika langkah itu menyinggung perasaan pihak-pihak tertentu.


Penganugerahan gelaran tersebut kepada penulis novel Satanic Verses (Surah-Surah Syaitan) itu mencetuskan protes di dunia Islam, malah seorang ulama Pakistan menggesa agar dia dibunuh.Setiausaha Luar, Margaret Beckett pada sidang media bersama-sama rakan sejawatan dari Iraq, Hoshyar Zebari berkata, Britain kesal jika ada orang yang sangat tersinggung dengan pemberian anugerah tersebut yang sebenarnya adalah untuk mengiktiraf hasil kesusasteraan seumur hidup.


Sebelum itu, Setiausaha Dalam Negeri, John Reid berkata, kerajaan mempertahankan pemberian darjah kebesaran yang diumumkan pada hujung minggu lalu.“Saya fikir kami ada satu set nilai-nilai hidup yang memberi penghormatan kepada penerima kerana sumbangan mereka kepada dunia kesusasteraan sekalipun mereka tidak menyetujui pandangan kami.
“Itulah cara kami dan itulah pendirian kami,” kata Reid.


Kenyataan Beckett dan Reid itu disiarkan di tengah-tengah kemarahan umat Islam berhubung pemberian gelaran Sir kepada Rushdie.Dalam pada itu Hoshyar berkata di London, beliau sendiri berpendapat penghormatan itu tidak kena pada waktunya dan kerajaan beliau berkongsi pandangan dengan ramai orang Islam.





* Inilah sikap angkuh dan bodoh sombong Britain. Mereka tidak pernah mahu mengakui kesilapan mereka yang selama ini banyak membangkitkan kemarahan umat Islam seluruh dunia. Dengan Tony Blair yang akan meletakkan jawatan, maka bakal penggantinya seawal ucapannya telah menegaskan"Suatu kesilapan yang jelas, apabila Britain menyertai Amerika dalam Perang di Iraq kerana ia hanya menambahkan rasa benci umat Islam kepada negara kita!".




Saya ingin menegaskan dengan penganugerahan Sir kepada Salman Rushdie-ia dengan nyata telah menginjak-injak maruah umat Islam. Siapa yang tidak kenal dengan Salman Rushdie yang telah menulis The Satanic Verses(Surah-surah Syaitan-merujuk kepada wahyu yang disampaikan oleh Jibril a.s. kepada Nabi saw.)




Cukuplah dengan kelemahan umat Islam selama ini. Di mana kenyataan tegas Pengerusi OIC berhubung isu ini? Janganlah oleh kerana bimbang menyuarakan pandangan yang benar, maka kita seolah-olah mengiakan sahaja apa sahaja perbuatan biadap musuh Islam!


Kepada pembaca budiman, nilailah dengan neraca wahyu dan pandangan mata hati berasaskan iman. Bangkitlah dan nyatakan pendirian anda, dan buktikan dengan tindakan terhadap ketidaksetujuan kita kepada tindakan Britain. Paling lemah pun, elakkan dari membeli barangan buatan Bitain, supaya kelak kita tidak dituduh di hadapan Allah bersekongkol dalam mengiyakan kebiadapan musuh Islam kepada agamaNya!





22 Jun 2007, 7 Jamadil Akhir 1428,


1.57 ptg, Malaysia Timur.

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude