Jumaat, 22 Jun 2007

Bangkitlah Wahai Pemuda dan Pemudi Islam!



Mutakhir ini, kita menyaksikan sudah ada kesedaran Islam di kalangan sebahagian pemuda dan pemudi Islam. Walaupun masih ada yang hanyut dengan keseronokan dunia, tetapi bagi yang cakna dan sedar, kelompok ini harus dibimbing semangat juang mereka, ditunjuk ajar cara bertindak mereka dan apa yang lebih penting menanamkan keyakinan kepada mereka; sebagai mata rantai perjuangan lslam-jalan dakwah yang akan ditempuhi ini banyak ranjau dan onaknya.




Saya yakin, jika setiap pihak memainkan peranan, akan lahir generasi pelapis seteguh Ashabul Kahfi. Saya, walaupun menyampaikan pendedahan yang kurang enak didengar dan kurang sedap dipandang(seperti dalam gambar-gambar sebelum ini), saya tetap optimis kita masih ada generasi pelapis yang boleh dibanggakan.




Mereka yang tekun belajar sebagai seorang hafiz dan hafizah, doktor dan teknokrat, peguam dan hakim bahkan sebagai agamawan dan cendekiawan-jika mempunyai asas aqidah yang mantap, mampu untuk menjadi generasi pelapis yang terbaik.




Di sini saya ingin memetik beberapa pesanan dari Dr. Abdullah Nasih al-Ulwan di dalam kitabnya al-Syabab al-Muslim fi Muwajahah al-Tahaddiyat (Generasi Muda Islam dan Cabaran Globalisasi). Antaranya ialah :




Golongan pemuda dan pemudi Islam akan berdepan dengan cabaran-cabaran berikut :




1) Cabaran syaitan dan hawa nafsu-meliputi hasutan syaitan yang menggoda, bisikan nafsu dan dorongan hawa nafsu.




2) Cabaran serangan pemikiran-meliputi kenapa Barat memerangi negara Islam dan perancangan musuh yang rapi ke atas Islam dan umatnya.




3) Cabaran keruntuhan akhlak-cabaran dalaman dan luaran diri pemuda dan pemudi




4) Cabaran kerajaan sekular-meliputi kenapa pemerintah menjalankan sekular di dalam negara umat Islam




5) Cabaran putus asa daripada melakukan kerja Islam






Insya allah, di lain kesempatan saya akan mengulas hasil tulisan beliau dalam kitabnya ini. Bagi saya, ia cukup memberikan peringatan buat pemuda dan pemudi Islam;bangkitlah dan berikanlah sumbangan kepada agamamu, dengan usia mudamu yang perlu dimanfaatkan sebaik mungkin.
22 Jun 2007, 7 Jamadil Akhir 1428,
3.53 petang, Malaysia Timur

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikm..

saya berminat untuk membaca buku Dr. Abdullah Nasih al-Ulwan

(al-Syabab al-Muslim fi Muwajahah al-Tahaddiyat) (Generasi Muda Islam dan Cabaran Globalisasi).

di mana boleh saya dapatkannya

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude