Rabu, 20 Julai 2011

Solat Subuh ; Ringkas Namun Tidak Mudah



1) Nabi SAW bersabda " Barangsiapa yang solat Isya' berjamaah, maka dia telah menghidupkan separuh malamnya, dan barangsiapa yang solat Subuh berjamaah, maka dia telah menghidupkan seluruh malamnya".

2) Solat Subuh adalah solat yang paling sedikit rakaatnya; iaitu 2 rakaat. Ringkas, namun tidak mudah untuk melaksanakannya.

3) Sepanjang pengalaman saya mengendalikan sesi bersama pelajar sekolah rendah dan sekolah menengah, solat Subuh di antara solat yang selalu diabaikan. Tidur lewat, susah bangun dan malas di antara alasan yang biasa kita dengar. Sekadar berseloroh, saya katakan-bagi mereka yang susah bangun Subuh, bacakan saja Surah Yasin di sebelah mereka, Insya Allah mereka akan bangun.

4) Sedarkah kita, hanya dalam seruan azan Subuh mengandungi "Solat lebih baik dari tidur". Ini kerana, kebanyakan manusia tidak mudah bangun dari tidur untuk menunaikan solat Subuh, apatah lagi berjamaah. Jihad, niat dan kesungguhan yang jitu sahaja dapat menjamin seseorang istiqamah menunaikan solat Subuh, dan yang paling afdhal secara berjamaah.

5) Nabi SAW bersabda " Barangsiapa yang bangun pada waktu Subuh, maka dia telah memutuskan satu ikatan syaitan, kemudian apabila dia berwudhu, maka putus lagi satu ikatan syaitan, dan apabila dia solat Subuh, maka dia telah memutuskan kesemua ikatan syaitan yang membElenggunya ketika tidur ".

6) Bagi mereka yang mendakwa dirinya sebagai pejuang / pendakwah / pendokong agama Allah-seharusnya bangunlah lebih awal demi mengambil sirah Rasulullah SAW dan para sahabat yang menjadikan qiamullail dan solat Subuh berjamaah sebagai amalan tetap mereka. Ternyata, mereka memperoleh kekuatan jiwa, ketenangan hati, kepintaran aqal dan ketegasan prinsip dalam mendokong agama Allah SWT. Malulah kita seandainya mendakwa kita pejuang / pendakwah / pendokong agama Allah-namun lena diulit mimpi di waktu azan Subuh berkumandang.

7) Benarlah, solat Subuh ringkas, namun belum tentu mudah !


8.04 pagi, Malaysia Timur,

20 Julai 2011, 18 Sya'ban 1432 H

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude