Jumaat, 21 Mei 2010

Jadilah guru yang murabbi!



1) Guru adalah orang terpenting dalam hidup kita. Merekalah yang mengajar kita tulis baca sebagaimana sajak Usman Awang-kalau hari ini dia seorang doktor, lawyer, ir, ustaz-semuanya dimulai dengan usaha guru yang tidak pernah mengenal putus asa.

2) Tidak semua guru bersifat pendidik dan pembimbing, tetapi seorang pendidik dan pembimbing semestinya seorang guru yang bagus.

3) Saidina Ali berpesan-mereka yang mengajar kamu walau satu ilmu, itulah gurumu.

4) Dalam kehidupan kita-ibu bapa juga adalah guru yang secara hakikinya mendidik dan membimbing kita menjadi manusia dalam erti kata sebenar.

5) Bagi muslim mukmin, Rasulullah SAW sebagai guru yang paling berjasa. Menyampaikan Iman dan Islam kepada kita semua. Mengajar kita dari sekecil-kecil perkara seperti doa bangun tidur sehinggalah urusan kenegaraan.

6) Sesungguhnya guru jangan bersifat seperti lilin yang membakar diri demi menerangi orang lain. Tapi jadilah seumpama pelita yang terus menerangi alam dan pada waktu yang sama-minyak yang merupakan sebab pelita itu menyala, sebagai motivasi dalaman untuk terus gigih berusaha mendidik anak bangsa.

7) Sememangnya cabaran mendidik anak murid akhir zaman ini begitu mencabar. Hanya mereka yang kuat tekadnya, ikhlas niatnya dan tinggi obor perjuangannya, mampu berdepan dengan segala cabaran dan dugaan. Selamat Hari Guru dan sekalung ucapan terima kasih atas segalanya kepada mereka yang telah mendidik saya, sehingga menjadi manusia pada hari ini.


21 Mei 2010,

8.11 pagi, Malaysia Timur

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude