Rabu, 10 Mac 2010

Manusia dalam keadaan susah payah



1) Malam tadi saya sempat terbaca tentang tafsir ayat ke-4, surah al-Balad yang bermaksud " Sesungguhnya kami menciptakan manusia itu berada dalam keadaan susah payah".

2) Dr Wahbah al-Zuhaili dalam Tafsir al-Munir menerangkan bahawa, manusia sememangnya mengalami kesusahan sejak awal kelahiran, menghadapi pelbagai kesusahan sewaktu hidup di atas dunia, kesusahan sewaktu di alam barzakh dan kesengsaraan ketika berada di alam akhirat.

3) Namun begitu, para ulama juga mengulas ia merupakan motivasi kepada Nabi SAW yang perlu bersabar dalam menghadapi pelbagai kesukaran dalam menyampaikan dakwah Islam.

4) Benar, untuk berjaya kita perlu menempuh jalan sukar. Amat sedikit mereka yang berjaya dengan sekelip mata. Lazimnya, setelah berusaha dengan segala kemampuan kita, kita beroleh kejayaan.

5) Justeru, bagi mereka yang hanya mengharap kejayaan datang bergolek, perlu dilupakan niat sebegitu. Perhatikanlah mereka yang berjaya hari ini, khususnya Nabi SAW, perlu melalui pelbagai rintangan sehinggalah akhirnya Islam tersebar ke seluruh dunia.

6) Moga ayat ini menjadi iktibar buat kita.



10 Mac 2010, 24 Rabiul Awwal 1431 Hijrah,

9.35 pagi, Malaysia Timur

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude