Selasa, 8 September 2009

Ramadhan ; Separuh Masa Kedua



1) Hari ini 18 Ramadhan. Masjid dan surau mula lengang akibat orang mula membuat persiapan menyambut Aidilfitri. Tarawih dan witir bukan lagi di masjid dan surau, tetapi di shopping complex.

2) Jika separuh masa pertama, kita telah menjaringkan banyak gol, namun tidak mustahil jika separuh masa kedua ini, kita akan tewas akibat kealpaan benteng pertahanan dan penjaga gol.

3) Serangan untuk menjaringkan gol tidak lagi bertali arus dan sehebat separuh masa pertama. Para pemain mula letih dan pancit. Akibatnya, hawa nafsu(pasukan musuh), mula mengambil kesempatan. Walaupun syaitan diikat, nafsu tetap menjalankan tugas sebagai pihak yang telah direkrut oleh syaitan selama 11 bulan.

4) Jika kita tidak teguh dan fokus dalam menghadapi separuh masa kedua Ramadhan, pastinya kita akan merana akibat tewas dek nafsu. Tidak salah membuat persiapan Aidilfitri, asal sahaja komitmen mengoptimumkan sebaik mungkin peluang yang ada pada bulan Ramadhan tidak dilepaskan.

5) Akhir kalam, moga kita bertemu dengan pengampunan Allah pada 10 malam yang kedua ini, sebelum XPDC mencari Lailatul Qadar diteruskan pada 10 malam yang terakhir!



8 September 2009, 18 Ramadhan 1430 Hijrah,

4.03 petang, Malaysia Timur

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude