Isnin, 7 September 2009

17 Ramadhan-Turunnya al-Qur'an padanya



1) Firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah "Bulan Ramadhan yang diturunkan padanya al-Qur'an, menjadi petunjuk buat manusia, dan menjadi keterangan kepada petunjuk, serta sebagai al-Furqan(pemisah di antara yang hak dan yang batil).al-Qur'an disepakati oleh ulama, diturunkan pada 17 Ramadhan. Dari sudut istilah, ia bermaksud, kalam Allah yang diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW dengan perantaraan Jibril a.s. dan barangsiapa yang membacanya akan dikurniakan pahala.

2) al-Qur'an juga dikenali dengan nama al-Furqan, al-Tanzil dan al-Kitab. Dalam doa yang biasa kita baca setelah membaca al-Quran, kita memohon kepada Allah "Ya Allah, rahmati kami dengan al-Qur'an, jadikanlah ia bagi kami imam, cahaya, petunjuk dan rahmat. Ya Allah ingatkan apa yang kami lupa dari al-Qur'an, dan ajarkanlah apa yang kami jahil tentang al-Qur'an. Rezekikanlah kami membacanya samada pada waktu malam atau di siang hari. Dan jadikanlah al-Qur'an hujjah untuk kami, wahai Tuhan Sekalian Alam".

3) Pandangan ulama, al-Qur'an diturunkan selama 23 tahun dengan dimulai ayat 1-5 surah al-Iqra', dan diakhiri dengan ayat yang bermaksud "Pada hari ini, telah Kami sempurnakan untuk kamu agamamu(Muhammad), dan telah Kami sempurnakan ke atas kamu nikmatKu, dan Aku redha Islam sebagai agamamu(Muhammad)".

4)Hadith Nabi SAW "Yang terbaik di antara kamu, ialah yang belajar al-Qur'an(segala ilmu yang berkaitan dengannya seperti tajwid, taranum, asbab nuzul, nasikh, al-amthal, balaghah, nahu dan saraf), serta mengajarkan al-Qur'an pada yang lain. Dan hadith Nabi SAW juga meningatkan "Akan datang suatu zaman di kalangan umatku, yang tidak kekal Islam kecuali pada namanya, tidak kekal al-Qur'an kecuali pada tulisan, dan masjidnya besar dan indah, tetapi kosong dari petunjuk Allah".

5) Seorang PM Britain pada 1883 menyatakan, bagi mengelakkan umat Islam mentadbir dunia, kita perlu menjauhkan mereka dari buku ini(sambil dijulangnya al-Qur'an). al-Qur'an bukan sekadar untuk dibaca, tetapi difahami, diamalkan dan disebarkan. Malangnya, masih ramai umat Islam yang tidak pandai membaca al-Qur'an dan mengaplikasikan ilmu yang ada di dalam al-Qur'an. Natijahnya, umat Islam ketinggalan dari sudut sains dan teknologi, lemah penguasaan ekonomi, serta tidak berakhlak sebagaimana anjuran al-Qur'an.

6) Isu pijak kepala lembu di Selangor dan dialog yang tidak bertamadun bersama kerajaan Pakatan Rakyat Selangor, menampakkan kedangkalan segelintir Muslim yang mengaku Islam, tetapi jauh dari akhlak yang dianjurkan al-Qur'an, berbeza sangat dengan peribadi Nabi SAW, bahkan tidak mampu bertoleransi dalam menghormati kepercayaan agama lain. Moga mereka diberikan peluang oleh Allah untuk bertaubat atas kejahilan mereka!



6 September 2009, 17 Ramadhan 1430 Hijrah,

1.17 petang, Malaysia Timur

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude