Khamis, 13 Ogos 2009

Salam Akhir Sya'ban, Moga Bertemu Ramadhan



1) Salam buat semua pembaca budiman. Hampir 2 minggu, saya tidak sempat update blog ini. Dengan isu yang banyak untuk diulas, saya kira tajuk ini sesuai sebagai pemula bicara.

2) Di Sarawak kini, 3 fenomena utama berlaku iaitu jerebu, El-Nino(musim kemarau) dan H1 N1. Bila saya merenung kembali, apakah ini suatu lagi bahasa Allah berkomunikasi dengan manusia, agar kembali ke jalanNya?

3) Dengan kematian terkini menjangkau 44 orang akibat H1 N1, tidak mustahil ia akan terus meningkat. Benar, doa dan solat hajat perlu dibuat, namun langkah proaktif untuk mencegah H1 N1, lebih baik dari mengubatinya apabila sudah terkena.

4) Isu kemelayuan yang sangat hebat dimainkan dalam Utusan Malaysia, menggambarkan kepada kita betapa UNO dan BN, semakin kuat mengasak Pakatan Rakyat. Isu Jeff Oi di Pulau Pinang yang menuduh JIM sebagai ekstermis dan Ronie Liew di Selangor tentang arak, perlu diambil cakna oleh pimpinan PAS terutamanya. Saya yakin, kebijaksanaan dan dakwah penuh hikmah mampu merungkaikan kekeliruan yang timbul.

5) Sebaliknya kalau benar UMNO dan BN memperjuangkan Islam, mengapa tidak dari dulu lagi mengaharamkan pembinaan kilang arak terbesar di Malaysia yang terletak di Selangor?

6) Kematian Beng Hock, masih menimbulkan tanda tanya walaupun inkues sedang berjalan. Moga kebenaran akan terserlah.

7) PR Permatang Pasir yang penamaan calonnya pada 17 Ogos dan hari pengundian pada 25 Ogos, sekali lagi bakal menguji kewibawaan PAS dalam menghadapi UMNO yang mendabik dada semakin mendapat sokongan rakyat. Moga Ramadhan al-Mubarak menjadi medan kepada ahli gerakan Islam berjihad, samada melalui masa, tenaga dan harta dalam usaha mengekalkan kemenangan, Insya Allah.

7) Akhir kalam, salam akhir Sya'ban dan moga kita bertemu Ramadhan al-Mubarak akan datang



13 Ogos 2009, 22 Sya'ban 1430 Hijrah,

12.56, Malaysia Timur

1 ulasan:

Ummu Muazz berkata...

Salam,
Entah kenapa, hiba hati bila baca tajuk entry ustaz tu.. Sebak pula bila baca point no. 2..

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude