Isnin, 27 Julai 2009

Watak-watak penting dalam dakwah Nabi SAW



1) Watak Abu Bakar al-Siddiq r.a. - yang sentiasa membenarkan kata-kata Nabi SAW.

2) Watak Umar al-Khattab r.a. - yang pada awalnya sangat memusuhi Nabi SAW tetapi akhirnya, mengikuti Nabi SAW setelah faham dan ahli keluarganya turut memeluk agama Islam.

3) Watak Abu Sufyan r.a.- yang memeluk Islam setelah Islam berada di kemuncak. Sangat bimbang jika Nabi mendendaminya, tetapi ternyata Nabi SAW sangat hikmah dan memuliakannya sebagai pembesar Quraisy.

4) Watak Abu Talib - bapa saudara Nabi SAW yang sangat dikasihi baginda. Walaupun tidak beragama Islam beliau merupakan pelindung yang hebat dalam Nabi SAW menyampaikan dakwah Islam.

5) Watak Abu Jahal dan Abu Lahab - kepala penyangak dan orang yang bodoh sombong. Berminat dengan Islam, tetapi malu menyatakannya kerana bimbang hilang kedudukan dan dicemuh orang bawahan. Hasilnya kekal mereka dalam neraka Jahannam.


Kesimpulannya, hari ini watak-watak yang sama seperti di atas, sentiasa ada dalam medan dakwah. Istiqamah dan mohon petunjuk Allah asas kekuatan dalam berdakwah.



27 Julai 2009, 5 Sya'ban 1430 Hijrah,

9.20 pagi, Malaysia Timur

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude