Jumaat, 26 Jun 2009

Iktibar kekalahan mengejut Spain kepada US di Piala Konfederasi



1) Tanpa disangka, Sepanyol tewas mengejut kepada US setelah cemerlang di peringkat kumpulan dengan 3 kemenangan.

2) Bahkan, Sepanyol mencipta rekod dunia dengan 15 perlawanan tanpa kalah berturut-turut. Akhirnya, kecemerlangan Sepanyol disekat oleh US yang bermula malang, dengan kekalahan 1-3 kepada Itali dan 0-3 kepada Brazil.

3) Saya sempat melihat sedutan perlawanan Spain dan US. US jarang menyerang, bahkan jaringan juga seolah-olah dianggap bernasib baik. Namun, 2 gol itu dijaringkan dalam keadaan barisan pertahanan Spain lemah.

4) Manakala, Spain pula dengan gandingan Torres, David Villa dan Xabi Alonso gagal menemui sasaran gol, walaupun dengan cubaan yang hampir tepat dan merbahaya.

5) Benarlah, bola itu bulat. Apa sahaja boleh berlaku. Kecuali jika, perlawanan itu diadili secara berat sebelah.

Iktibarnya-pilihanraya Manek Urai diumpamakan begini :

1) PAS dianggap favourite kerana ia dianggap kubu kuat, kecuali pernah tewas pada 2004.

2) UMNO pula dianggap underdog, apatah lagi berlakunya perpecahan di dalam UMNO Kuala Krai.

3) Pakatan Rakyat mungkin akan bertindak ofensif dan agresif menyerang. Manakala UMNO dan BN akan defensif dan pasif, dalam menangkis dakwaan Pakatan Rakyat tentang isu yang ditimbulkan.

4) Namun, Pakatan Rakyat perlu berwaspada, jika terlalu menyerang tanpa pertahanan yang kuat, tidak mustahil ia tewas sebagaimana Sepanyol. Dengan rekod 5 pilihanraya kecil dimenangi Pakatan Rakyat, tidak mustahil ia cuba dipecahkan oleh UMNO dengan kemenangan sulung dalam PR Manek Urai kali ini.

5) UMNO dan BN mungkin jarang menyerang, tetapi jika tepat dan kena pada masanya, tidak mustahil ia boleh menarik pengundi.

6) Akhir kalam, selama mana SPR tidak berat sebelah yang boleh diibarat sebagai pengadil perlawanan-pilihanraya ini akan berlangsung dengan kedua-dua pihak bersungguh mengatur strategi. Jika sebaliknya, dibimbangi pasukan yang hebat sekalipun akan kalah dek berat sebelah pengadil. Renung-renungkan!

p/s: Sah, US akan bertemu Brazil di final Piala Konfederasi. Berita juga memaklumkan Raja Pop Dunia-Michael Jackson meninggal dunia. Katanya beliau telah memeluk Islam, Wallahu a'lam.



26 Jun 2009, 3 Rajab 1430 Hijrah,

11.49 pagi, Malaysia Timur

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude