Jumaat, 20 Februari 2009

Kembalikan kewarasan dan integriti berpolitik

1) Salam buat semua. Melihat senario politik semasa, amat menyenakkan perut dan menyerabutkan fikiran kita semua.
2) Isu penyebaran foto bogel, Kerajaan Perak baru yang masih dipertikaikan kesahihannya-apatah lagi MB Baru dan 6 exconya digantung oleh Speaker DUN Perak, serta penentangan PPSMI, menyebabkan beberapa isu utama yang patut didahulukan menjadi terpinggir.
3) Kini, hampir 80,000 orang pekerja telah diberhentikan dan kebanyakkannya di dalam sektor swasta. Ekonomi dunia dan negara semakin merudum, menyebabkan satu langkah proaktif perlu dipersetujui oleh pemerintah dan pakatan pembangkang.
4) Sebab itu, saya meletakkan tajuk di atas agar kita kembali berpolitik secara waras dan penuh integriti. Kepada YB Muslim-ingatlah apa sahaja yang dilakukan secara terbuka mahupun tersembunyi pasti diketahui oleh Allah, meskipun mungkin rakyat teramai tidak mengetahuinya.
5) Usaha merampas kuasa secara tidak sah oleh BN di Perak, menyebabkan kita terfikir adakah atas nama politik-maka semuanya dihalalkan demi kuasa dan wang?
6) Akhir kalam, pesan Imam al-Mawardi dalam kitabnya al-Ahkam al-Sultaniyyah-di antara tujuan siyasah syari'yyah(politik Islam) ialah untuk menegakkan agama dan mentadbir dunia dengannya(agama).
7) Dan sekadar mengulangi ungkapan yang sama sebelum ini-politik adalah seni yang serba mungkin. Politik itu bersih, tetapi aktor politik yang mengotorkannya, selama mana ia berpandu kepada nafsu dan tidak berlandaskan wahyu.
20 Februari 2009, 24 Safar 1430 Hijrah,
12.43 tengahari, Malaysia Timur

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude