Rabu, 29 Oktober 2008

Di penghujung Syawal


Salam buat semua. Hampir seminggu lebih blog ini tidak diupdate. Dengan alasan yang sama-sibuk dengan tugasan, saya gagal untuk terus istiqamah mengupdate blog setiap hari, sedangkan pengunjung terus setia bersama blog kecil ini.

Sekadar catatan untuk renungan bersama :

1) 2 minggu lepas, saya di Lawas. Daerah paling utara di Sarawak. Dari Kucing, perjalanannya memakan masa sehari semalam-24 jam. Ada satu tempat Ba' Kelalan-di antara Pusat Sidang Injil Borneo-SIB yang terkenal di Sarawak. Hampir tiada orang Islam di sini.

2) Minggu lepas-saya sempat bersama dengan pelajar dari 3 sekolah agama yang terkenal di Kuching dan Sarawak-TUNAZ, SHOAW dan SMKA Matang 2. Saya tekankan kepada mereka-hargai masa dan pelajar sekolah agama perlu memiliki syakhsiyyah yang lebih baik dari pelajar sekolah menengah biasa. Dan anda bakal menjadi tempat rujuk dalam masyarakat.

3) Minggu ini-saya di Miri, bersama dengan penjawat awam di Pustaka Miri; yang mempunyai landskap indah dan menarik serta bilik audio visualnya yang hebat. Miri-bandaraya kedua selepas Kuching-kos hidupnya agak tinggi dan pusat jurutera muda dari Petronas dan Shell.

4) Hari ini, hari-hari terakhir Oktober dan Syawal. Bagi yang belum sempat berpuasa enam, inilah peluang terakhir. Tak lama lagi, kita akan masuk ke bulan Zuqaedah dan kemudiannya bulan Zulhijjah. Bulan Zulhijjah bulan haji. Diharap bakal haji mendapat haji mabrur dan bukan haji malboro.

Akhir kalam, salam penghujung syawal buat semua. Syukran atas kunjungan setia anda.


29 Oktober 2008, 29 Syawal 1429 Hijrah

3.31 petang, Malaysia Timur

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Very good!

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude