Sabtu, 27 September 2008

Mungkinkah malam tadi Lailatul Qadar?


Di antara tanda-tanda Lailatul Qadar yang disebutkan oleh Nabi saw ialah malamnya tidak panas dan tidak sejuk. Dan pagi keesokan harinya, matahari tidak bersinar cerah sebaliknya dengan cahayanya yang redup menerangi alam. Di Kuching malam tadi, permulaannya hujan lebat sebentar diikuti guntur(kilat). Menjelang tengah malam, suasana kembali sunyi dan tenang.

Manakala pagi ini, nampaknya matahari cerah menerangi alam. Adakah kemungkinan Lailatul Qadar boleh berlaku dengan tanda-tandanya berbeza dengan apa yang disebutkan oleh Nabi saw. Apatah lagi, malam tadi merupakan malam ke-27 Ramadhan yang biasanya berlaku Lailatul Qadar.

Walau apapun tanggapan dan sangkaan, kita tidak boleh take for granted. Hanya meyakini Lailatul Qadar akan berlaku pada malam ke-27 atau ke-29 Ramadhan. Lalu kita hanya menghidupkan 2 malam ini sahaja. Sebab itu, Lailatul Qadar dirahsiakan daripada kita agar kita terus istiqamah menghidupkan 10 malam terakhir Ramadhan.

Akhir kalam, malam tadi Lailatul Qadar ataupun tidak, hanya Allah yang Maha Mengetahui. Kita sebagai hambanya hanya dituntut untuk berusaha mencari dan menghidupkan 10 malam yang terakhir. Salam akhir Ramadhan dari saya sekeluarga di Bumi Kenyalang.


27 September 2008, 27 Ramadhan 1429 Hijrah,

11.00 pagi, Malaysia Timur

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude