Jumaat, 5 September 2008

Moga Ramadhan kali ini yang terbaik!






Salam buat semua pembaca budiman. Maafkan saya kerana lama tidak menulis dalam blog ini. Apapun diharapkan agar artikel-artikel yang sedia ada dapat dimanfaatkan. Khususnya yang baru menjengah blog ini. Ada seorang sahabat bertanya di mana saya boleh dapatkan artikel tentang Ramadhan-lalu saya beri alamat blog ini. Mudah-mudahan hajat beliau dipenuhi.


Kini banyak isu yang melanda, dan boleh saya rumuskan seperti berikut :


1) Impian Anwar Ibrahim dan Pakatan Rakyat untuk membentuk Kerajaan Pusat yang baru masih dinantikan dengan penuh debaran pada 16 September ini. Adakah ianya akan berlaku? Semuanya atas ketentuan Allah. Tetapi mengabil pandangan Naib Presiden PAS-Tuan Haji Muhamad Sabu-kerajaan begini biasanya tak kukuh dan tak berwibawa. Apapun sama-sama kita nantikan.


2) Nasib anak kapal warga Malaysia yang masih menjadi tebusan lanun di Teluk Eden. Kenapa nampaknya seolah-olah kerajaan lambat bertindak dan tidak fokus kepada usaha menyelamat warga kita kerana nyawa mereka terancam? Diharapkan pihak ATM dapat bertindak proaktif menasihati kerajaan dalam hal ini.


3) Corak berita yang berat sebelah oleh Utusan Malaysia masih diamalkan walaupun setelah hampir 7 bulan PR memerintah 5 buah negeri, terutamanya kini hebat diasak MB Perak yang kononnya mengutamakan SMPC(Sek Men Persendirian Cina) dengan menganugerahkan 400 ekar tanah kepada mereka. Namun begitu, tegas MB Perak sekolah agama rakyat juga sedang dibantu dengan anugerah tanah sebanyak 1000 ekar. Saya yakin, jika PR memerintah kelak, sidang pengarang Utusan Malaysia dan TV3 perlu ditukar kerana bias yang melampau kepada pemerintah kini.


4) al-Fatihah buat Pak Samad Ismail yang meninggal dunia kelmarin. Tokoh wartawan dan nasionalis yang perjalanan hidupnya penuh berwarna warni.


5) Dalam menyambut Ramadhan tahun ini, saya tertarik dengan satu mesej yang diterima :
Apabila anda menyambut Ramadhan pastikan :
a) Setting niat (puasa kerana Allah)
b) Upgrade ibadah (lebih hebat dari bulan lain)
c) Update doa (banyakkan doa terutama agar diampunkan dosa selama ini)
d) Upload usaha (jangan jadi alasan produktiviti menurun sebab berpuasa)
e) Download sabar (bulan puasa banyak dugaannya)
f) Top-up ilmu(hadiri majlis ilmu sepanjang Ramadhan)
g) Delete dosa (bukan sekadar tahan lapar dan dahaga, mulut, mata dan telinga kena jaga)
h) Semuanya dibuat agar dapat redeem pahala di akhirat

Akhir kalam, moga Ramadhan kali ini yang terbaik buat kita semua. Amin.


6 September 2008, 6 Ramadhan 1429 Hijrah

11.00 pagi, Malaysia Timur

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude