Selasa, 23 September 2008

Moga kita bertemu Lailatul Qadar

Salam untuk semua. Maaf kerana sekali lagi saya gagal mengemaskini blog setelah posting terakhir pada 11 September. Dengan tajuk di atas, saya ingin nyatakan seperti berikut :
1) Umur Nabi Adam a.s. 1000 tahun, manakala Nabi Nuh a.s. 950 tahun. Nabi Muhammad saw wafat pada umur 63 tahun. Bahkan sabda Nabi saw " Umur umatku di antara 60-70 tahun". Besar anugerah Allah buat Nabi saw dan umatnya-Lailatul Qadar yang lebih baik dari 1000 bulan yang sama dengan 83 tahun 4 bulan. Andaikata jika kita bertemu sekurang-kurangnya 10 kali dalam seumur hidup Lailatul Qadar ini, bukankah hampir 840 tahun ++? Subhanallah.
2) 10 malam yang akhir dugaan yang buat besar bagi umat Islam akhir zaman yang majoritinya iman mereka senipis kulit bawang. Kalau para sahabat, tabi'in dan tabi' tabi'in berusaha mencari Lailatul Qadar di 10 malam akhir, kita sibuk di "Lailatul Pasar". Kalau Nabi saw lebih bersungguh menghidupkan 10 malam yang terakhir, kita lebih bersungguh untuk menyiapkan persiapan raya. Tukar langsir raya, buat kuih raya, test baju raya, beli sofa raya. Agaknya hantu raya pun pening, aku pun tak beraya macam ni!
3) Nabi saw sebut Lailatul Qadar pada 10 malam yang terakhir. Nabi detailkan lagi pada malam yang ganjil iaitu malam 21, 23, 25, 27 atau 29. Suasana pada malam itu, tidak sejuk dan tidak panas. Keadaannya nyaman dan sejahtera dan pagi esoknya matahari redup, tidak memancar. Tapi ada juga di kalangan kita yang take for granted, menghidupkan hanya malam-malam yang ganjil sebab berpandukan kepada panduan Nabi saw tadi. Sebaiknya tak perlu memilih, sama-sama kita hidupkan 10 malam tersebut, tak kira malam genap atau ganjil. Sesungguhnya disembunyikan Lailatul Qadar seumpama mati dari kita, untuk mendorong kita terus beramal.
4) Dalam suasana politik yang masih belum stabil, kita mengharapkan dengan keberkatan Ramadhan, negara kembali aman dan damai. 16 September mungkin telah berlalu, tetapi saya yakin dalam keadaan UMNO dan BN masih terumbang ambing, rakyat masih menunggu-nunggu sinar harapan agar Malaysia ditadbir oleh Pakatan Rakyat. Sama-sama kita tunggu. Akhir kalam, selamat beramal dan selamat bertemu Lailatul Qadar.
23 September 2008, 23 Ramadhan 1429 Hijrah
8.10 pagi, Malaysia Timur

1 ulasan:

Zulhilmi berkata...

Si Kaldai yang lapar

Arakian kalinya kita masih dapat menjengah ke tirai Syawal dan sudah menjadi satu kemestian kita disibukkan membuat persiapan untuk memeriahkan lagi sambutan Hari Raya masing-masing. Bagi sahabat-sahabat yang bergelar suami, buntu untuk menentukan giliran balik kampung serta persediaan sepanjang perjalanan balik kampung. Ada yang memperuntukan pemberian bonus oleh kerajaan dijadikan sebagai duit minyak dan tol untuk balik beraya di kampung, termasuklah perbelanjaan servis kereta. Bagi sahabiah yang bergelar seorang ibu pula, masa inilah sibuk menyiapkan kelengkapan busana suami dan juga anak-anak. Menjadi satu kepuasan di hati bila ahli keluarga tampak segak bergaya mengenakan pakaian baru sempena Hari Raya, Hari Kemenangan umat Islam mengharungi ’peperiksaan’ Ramadhan.

Kemenangan itu berupa kejayaan melawan hawa nafsu setelah ’coach’nya telah di’ISA’kan oleh Rabbul Izzati selama tempoh 30 hari dalam tahanan. Ini bermakna umat Islam bebas tanpa dihasut, di’didik’ dan dimotivasikan oleh ’coach’ masing-masing selama tempoh itu. Tindakan Allah Taala menangkap makhluk penghasut ini di bawah ISA sebenarnya bagi menjaga keamanan umat Islam beribadah dan bagi menjamin kestabilan ekonomi umat Islam ketika berbelanja di bazar-bazar Ramadhan, shopping complex dan gerai-gerai jualan sempena Hari Raya. Walaupun begitu baik strategi yang disusun olehNya, kita umat Islam masih gagal mengawal nafsu kita yang tidak pernah puas dengan sesuatu. Inilah kejayaan didikan dan ’tarbiah’ makhluk penghasut itu selama 11 bulan sebelum ini.

Disamping kesibukan tersebut, ada yang masih memikirkan hal keduniaan semata-mata tanpa melihat persiapan akhirat untuk mengadapNya, Tuhan yang Maha Esa. Dengan silibus yang telah disusun olehNya sepanjang pakej kursus dalam Universiti Ramadhan untuk melahirkan graduan bertaqwa. Timbul persoalan, ”Berapa ramaikah umat Islam yang mampu menamatkan pakej kursus Universiti Ramadhan sehingga mencapai anugerah ’graduan bertaqwa’?” (rujuk Surah Al-Baqarah : 183)

Adakah kita salah seorang daripadanya?Marilah sama-sama kita mengadakan post mortem diri masing-masing dimana letaknya diri kita ini kalau bukan sebagai salah seorang ’graduan bertaqwa’ sebelum menjengah akhir Ramadhan ini. Sekiranya tidak, masih ada waktu untuk kita tebus diri untuk kita menggondol segulung ijazah dan bergelar ’graduan bertaqwa’. Sekiranya kita membiarkan ia berlalu begitu sahaja, kita tidak ubah seperti seekor kaldai yang kelaparan berpuasa sepanjang bulan bersama kaldai-kaldai yang lain.

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude