Khamis, 17 Julai 2008

Syabas buat Anwar dan malu buat Shabery


Debat bersejarah “Hari ini menjadi kerajaan, esok harga minyak turun” pada 15 Julai 2008 di DBP, berjaya membuka mata rakyat tentang kerelevanan pemerintah menaikkan harga minyak. Tajuk di atas hadir kerana :

1) Anwar yang terkenal dengan gaya pidato yang hebat dan body languange yang mantap, tampil dengan hujah yang meyakinkan bagaimana harga minyak boleh diturunkan sebanyak RM0.50. Di antaranya dengan :
a) Mengurangkan standby capacity IPP dari 40 % kepada 20% yang mampu menjimatkan RM 2 bilion.
b) Memperkasa penguatkuasaan terhadap penyeludupan diesel yang menyebabkan kerajaan kerugian RM 800 juta setahun.
c) Mengambil RM 1 billion dari dividen khas Petronas kepada kerajaan yang jumlah keseluruhannya adalah RM 6 billion.
d) Mempertahankan Petronas dan bukan Barisan Nasional yang missmanagement terhadap pulangan lumayan setiap tahun oleh Petronas kepada kerajaan.
e) Tidak menjawab segala tohmahan Shabery kepada beliau.
f) Menjelaskan betapa banyak fitnah kepada beliau terutamanya tentang IPP, bantuan IMF pada 1997 dan kes liwat, tapi beliau tetap yakin tentang kebenaran akan berpihak kepadanya.
g) Meramalkan ekonomi negara akan merudum, inflasi semakin tinggi jika kerajaan tidak mengambil langkah kebijakan ekonomi yang tepat.

2) Shabery kelihatan tiada hujah dan tidak mempertahankan mengapa kerajaan menaikkan harga minyak sehingga RM0.78 bagi petrol dan RM 1 untuk diesel. Sebaliknya hanya menyerang peribadi Anwar dan mengungkit kisah-kisah lama. Membandingkan negara kita dengan Venezuela dan Iran yang harga minyak mereka rendah tetapi tinggi kadar inflasi, seakan tidak kena dengan negara kita yang harga minyak tinggi dan kadar inflasi juga semakin tinggi!

Akhir kalam, debat seumpama ini perlu diteruskan dengan membincangkan isu-isu yang berkaitan dengan kepentingan rakyat. Ia juga memberi ruang untuk Pakatan Rakyat menyampaikan pandangan alternatif kepada Barisan Nasional agar dapat dinilai oleh rakyat.


17 Julai 2008, 14 Rejab 1429 Hijrah

12.05 tgh, Malaysia Timur.

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude