Sabtu, 31 Mei 2008

Salam Kedamaian


Salam buat semua pembaca budiman. Dalam keadaan politik negara yang masih belum stabil, saya tergerak untuk menukilkan beberapa perkara agar dijadikan renungan bersama.

1) Politik dalam UMNO yang semakin membarah menyebabkan rakyat semakin keliru dan celaru memikirkan nasib UMNO yang semakin tidak tentu. Polemik dalam kain didedahkan di dada akhbar, menyebabkan minda kita disetup seolah-olah semua rakyat perlu mengetahui perkara ini. Benar UMNO mempunyai keahlian hampir 3.2 juta orang Melayu-tetapi jika beginilah keadaannya setiap hari, tidak mustahil UMNO akan tumbang di saat rakyat memerlukan pembelaan.

2) Kerajaan Pakatan Rakyat di 5 buah negeri-Perak, Selangor, Kedah, Pulalu Pinang dan Kelantan nampaknya seakan tidak seia sekata dalam beberapa isu. Di saat Selangor mengharamkan Islam Hadhari, kita masih ternanti-nanti tindakan oleh kerajaan Kelantan, Kedah dan Perak yang MBnya adalah dari parti PAS. Sebab itu saya mencadangkan agar PAS membuat keputusan konsensus tentang Islam Hadhari. Jika tidak, rakyat juga akan keliru.

3) Isu pihak polis dan remaja yang cedera dipukul telah diambil perhatian oleh SUHAKAM. Sebagaimana yang telah saya komen sebelum ini, kadangkala kita buta dengan kuasa yang ada menyebabkan kita sewenang-wenangnya menyalahgunakan amanah yang diberikan. Justeru kita berharap, SUHAKAM dapat meneliti isu ini, dan jika cukup bukti untuk mendakwa pihak yang bersalah, maka ia perlu disegerakan ke mahkamah, agar keadilan dapat ditegakkan dan hak orang yang dizalimi terpelihara.

4) Saya yakin dalam keadaan kos barangan harian yang semakin meningkat, maka cadangan pemerintah untuk memperkenalkan subsidi baru kepada rakyat adalah dialu-alukan. Katanya pihak yang berkemampuan tidak mungkin menerima sepenuhnya lagi subsidi petrol sebagaimana sebelum ini. Yang diutamakan adalah golongan yang berpendapatan rendah. Saya terfikir juga bagaimana dan apa mekanisme yang akan digunakan dalam mengenalpasti mereka yang layak menerima subsidi dan tidak? Apapaun kita tunggu cadangan yang akan dikemukakan.

5) Isu Tun Dr Mahathir keluar UMNO dan Ezam masuk UMNO memang menggemparkan. Tetapi bagi saya, dalam politik apa sahaja boleh berlaku. Sebab itu kita perlu berpegang, sesuatu perkara yang kamu benci itu jangan dibenci sesungguhnya, kelak mungkin kamu akan menyayanginya. Dan sesuatu perkara yang kamu cintai, jangan dicintai sesungguhnya kerana kelak mungkin kamu membencinya. Politik tidak pernah salah tetapi yang salah mungkin ahli politik di dalamnya. Justeru, berpolitiklah, mengikut landasan al-Qur'an dan al-Sunnah agar selamat dunia dan akhirat. Jangan membuat janji palsu, kelak memakan diri tetapi berusahalah menunaikan amanah dengan sebaik mungkin kepada rakyat yang memilih anda, kerana di saat itu anda akan dibantu Allah!

Di saat kami di Bumi Kenyalang ini bercuti panjang kerana cuti Gawai(sehingga 3 Jun 2008), dan di saat saya menghantar dan mengambil isteri di Kota Samarahan kerana menghabiskan baki praktikumnya yang akan tamat Julai ini, saya berdoa agar kedamaian dalam negara sentiasa menjadi impian bersama.


12.16 tgh, Malaysia Timur

31 Mei 2008, 25 Jamadil Awal 1429 Hijrah

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude