Isnin, 28 April 2008

Hamid Karzai terselamat cubaan bunuh

KABUL 27 April – Presiden Afghanistan, Hamid Karzai (gambar) terselamat dalam serangan pihak militan sewaktu perbarisan tentera yang menyaksikan sekurang-kurangnya seorang terbunuh dan lebih 11 yang lain cedera, hari ini.

Pergerakan Taliban mengaku melancarkan serangan tersebut tetapi menafikan ia percubaan untuk membunuh Hamid.

Taliban mendakwa tiga anggotanya terbunuh tetapi laporan itu tidak dapat disahkan oleh pegawai keselamatan.

Menurut saksi, beberapa das tembakan yang dipercayai oleh penembak tepat, ditujukan ke arah pentas yang menempatkan Presiden dan pegawai tinggi kerajaan.

Para pegawai berkata, Hamid dan anggota Kabinet, para duta, komander-komander tentera Amerika Syarikat (AS) meniarap di atas lantai atau dibawa keluar tanpa mengalami kecederaan.

Seorang pemberita yang berada di tempat kejadian memberitahu, para pengawal Presiden telah memberi perlindungan kepada Hamid sambil menjerit ke arah orang ramai: “Jangan lari, awak akan ditembak.”

Hamid kemudiannya dikeluarkan dari tempat kejadian dengan sebuah kereta sementara kejadian tembak menembak berterusan selama 15 minit.

Jurucakap Kementerian Pertahanan, Jeneral Mohammad Zahir Azimi berkata, seorang ketua suku puak terbunuh dan 11 cedera dalam kejadian itu.

“Dua atau tiga Ahli Parlimen cedera dalam kejadian itu,” katanya.

Hamid muncul di televisyen tidak lama selepas itu dalam keadaan selamat bagi memberi jaminan kepada rakyat dan menyatakan beberapa penyerang telah ditangkap.

Dalam kenyataan e-mel kemudiannya, Presiden Afghanistan itu menyatakan, beliau telah mengarahkan pihak berkuasa menyiasat serangan itu.

Serangan itu dilancarkan ketika Hamid naik di atas pentas selepas membuat pemeriksaan tabik hormat tentera dan tembakan 21 das meriam.

Majlis merupakan perarakan tahunan tentera yang ke-16 bagi meraikan kejatuhan pendudukan Kesatuan Soviet.

Ulasan : Paparan yang ditunjukkan oleh TV3 malam tadi memang menggemparkan. Hampir-hampir ada yang terbunuh. Namun ia juga mungkin peringatan buat Hamid Karzai agar tidak terus mengikut telunjuk Amerika.

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude