Isnin, 10 Disember 2007

Macam-macam ragam 15

TAEAN 9 Dis. – Korea Selatan hari ini mengisytiharkan pesisir pantai negara itu sebagai kawasan bencana setelah terjejas teruk dengan tumpahan minyak yang terburuk dalam sejarah.

Beribu-ribu askarnya dan lebih 100 buah kapal dikerahkan untuk membersihkan tumpahan minyak yang memusnahkan pantai, menjejaskan haiwan dan menimbulkan bau busuk.

Tumpahan minyak itu telah dibawa ombak ke kawasan pantai barat sepanjang 17 kilometer yang terkenal sebagai destinasi pelancongan, taman negara dan kawasan habitat tiram.

Pencemaran yang berlaku di kawasan pantai terletak kira-kira 100 kilometer dari Seoul, disebabkan oleh tumpahan 10,500 tan minyak mentah Jumaat lalu dari kapal tangki Hebei Spirit yang didaftarkan di Hong Kong.

Insiden bermula apabila sebuah tongkang merempuh kapal berkenaan yang berlabuh di pelabuhan Daesan, 110 kilometer dari Seoul, sebelum lubang yang menyebabkan tumpahan akhirnya berjaya ditampal.

“Kira-kira 5,600 orang bekerja keras dari 5 pagi tadi untuk mencegah keadaan daripada menjadi lebih buruk lagi.

“Jika dilihat kepada keadaan pasang surut laut dan arah serta kelajuan angin, tumpahan minyak tidak akan menjadi lebih teruk,” kata seorang pengawal pantai Taean, Ryu Hung.

Sukarelawan dan petugas menggunakan pengaut dan kain penyerap minyak serta merawat burung yang dilumuri minyak.

Kapal-kapal pula menurunkan pagar pembendung dan perangkap minyak bagi mengurangkan impak bencana alam sekitar itu.

Tumpahan minyak yang lebih besar juga sedang merebak ke Teluk Mallipo dengan ketebalan minyak sehingga 10 sentimeter.

Ulasan : Pencemaran alam makin banyak terjadi. Biasanya terjadi akibat kelalaian manusia. Kes di Korea ini sebagai contohnya.


KUALA LUMPUR 9 Dis. – Walaupun Majlis Peguam mengumumkan pembatalan perarakan tahunan sempena Hari Hak Asasi Manusia Antarabangsa, namun kira-kira 50 orang terdiri daripada peguam dan aktivis berdegil meneruskan perarakan haram hari ini menyebabkan polis menahan lapan orang daripada mereka.

Polis menahan empat peguam dan empat aktivis mengikut Seksyen 27 (5) Akta Polis 1967 kerana berhimpun secara haram iaitu dengan berarak bermula di hadapan Kompleks membeli-belah Sogo, Jalan Tuanku Abdul Rahman hingga ke bangunan Majlis Peguam di Jalan Raja di sini pagi ini.

Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang mengulas penahanan itu menegaskan kerajaan tidak memilih bulu dalam mengambil tindakan terhadap mereka yang melanggar undang-undang negara, termasuk peguam.

“Pada hari ini pun, saya telah dimaklumkan lapan orang ditangkap polis. Walaupun (empat daripada) mereka lawyer (peguam), tapi kalau bertindak menyalahi undang-undang, menentang undang-undang, tentulah tindakan akan diambil terhadap mereka.

“Tidak ada pilih bulu dalam hal ini,” tegasnya kepada pemberita selepas menyampaikan hadiah kepada pemenang Kejohanan Golf Amal MasterCard ntv7 Platinum Golf Master 2007 di Subang hari ini.

Abdullah berkata, tindakan polis dalam menangani perhimpunan haram hari ini adalah wajar kerana tindakan mereka itu melanggar undang-undang negara.

“Mereka tidak endah (undang-undang negara), mereka masih nak membantah dan bertindak dengan cara yang melanggar undang-undang. Sudah tentulah pihak polis kena ambil tindakan undang-undang,” katanya.

Perdana Menteri berkata, tindakan menentang kerajaan dan menyalahi undang-undang perlu dihentikan kerana ia tidak mendatangkan kebaikan kepada negara dan juga rakyat.

“Ini bukan budaya kita. Ini bukan cara yang patut kita ikut,” katanya. Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan yang ditemui pemberita malam ini memberitahu,semua lapan yang ditahan itu akan didakwa di mahkamah di sini, esok.

Sementara itu, Presiden Majlis Peguam, Ambiga Sreenavasan mengesahkan peguam yang ditahan ialah R. Sivarasa yang juga Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat dan anggota majlis tertinggi PKR, Latheefa Koya serta N. Surendran dan Amir Hamzah Arshad.

Aktivis yang ditahan pula ialah Eric Paulsen, Arif Johny Andu, Norazana Othman dan Ashraf Ali. Kesemua mereka ditahan kira-kira pukul 8.20 pagi.

Peguam, Edmund Bon yang juga Pengerusi Jawatankuasa Hak Asasi Manusia Majlis Peguam ditahan pukul 12.20 tengah hari.

Beliau ditahan kerana mempersoalkan kepada polis tindakan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menurunkan kain rentang di luar pejabat Majlis Peguam.

Perarakan haram hari ini bermula di depan kompleks beli-belah Sogo, Jalan Tuanku Abdul Rahman pada kira-kira pukul 7.30 pagi sebelum berakhir setengah jam kemudian di hadapan bangunan Majlis Peguam di Jalan Lebuh Pasar Besar.

Ulasan : Salahkah untuk berhimpun secara aman hanya untuk meraikan Hari Hak Asasi Manusia Sedunia?

KUALA LUMPUR 9 Dis. – Naib Presiden Pas, Mohamad Sabu dan Ketua Penerangan Parti Keadilan Rakyat (PKR), Tian Chua masing-masing ditahan hari ini bagi membantu siasatan polis berhubung satu perhimpunan haram di ibu negara, 10 November lalu.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan mengesahkan penahanan mereka dengan waran tangkap kerana didakwa terlibat menganjurkan perhimpunan haram Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) itu dan disiasat mengikut Seksyen 27 (5) (a) Akta Polis 1967.

Katanya, mereka akan didakwa di mahkamah di sini esok.

Mohamad ditahan sepasukan polis ketika dalam perjalanan pulang menghadiri majlis perkahwinan anak perempuannya di Tambun, Ipoh pada pukul 5 petang ini.

Tian Chua ditahan polis ketika menghadiri satu majlis anjuran Suara Rakyat Malaysia (Suaram) di Taman Skudai Baru, Johor Bahru, pukul 5 petang ini.

Di Ipoh, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Perak, Senior Asisten Komisioner II Ismail Yatim yang dihubungi berkata, polis mengiringi Mohamad ke Pulau Pinang untuk memberi peluang beliau menghantar keluarganya yang turut berada dalam kereta pulang ke rumahnya di Kepala Batas sebelum ditahan.

Di Johor Bahru, Ketua Polis Johor, Datuk Hussin Ismail yang dihubungi malam ini memberitahu, Tian Chua ditahan empat anggota polis dari unit Cawangan Khas Bukit Aman.

Dia kemudian diiringi ke Ibu Pejabat Polis Daerah Johor Bahru Utara dan dibawa ke Kuala Lumpur pada pukul 5.40 petang ini.

Ulasan : BERSIH pula menjadi target seterusnya selepas HINDRAF. Diharap kebenaran akan tertegak!

KUALA LUMPUR 9 Dis. – Korban banjir di tiga negeri yang dilanda banjir meningkat kepada lapan orang hari ini apabila dua mangsa dilaporkan mati lemas manakala seorang hilang selepas dihanyut arus deras dalam satu kejadian di Pahang dan dua kes di Kelantan.

Dalam kejadian di Pahang, seorang remaja lelaki berusia 15 tahun mati lemas ketika menjala ikan bersama dua rakannya di Sungai Keratong, Rompin, pagi semalam.

Ketua Polis Daerah Rompin, Deputi Supritendan Abdullah Sani Salat berkata, mayat Mohd. Salleh Mohd. Noor ditemui pada pukul 10.45 pagi ini kira-kira 10 meter dari tempat kejadian.

Di Kota Bharu, seorang murid tahun empat ditemui mati lemas, selepas dipercayai tergelincir ke dalam parit bersebelahan Sekolah Kebangsaan Tiong di Kampung Tunjong dekat sini, pagi ini.

Mayat Muhammad Amir Adnan, 10, ditemui oleh sepasukan anggota bomba dan penyelamat kira-kira pukul 12.30 tengah hari ini selepas 15 minit dimaklumkan mengenai kejadian tersebut.

Bapa mangsa, Adnan Che Hassan, 42, berkata, anaknya tidak tahu berenang dan dikatakan telah tergelincir ke dalam parit itu sebelum dibawa arus deras.

Dalam pada itu, seorang remaja, Amin Yusof, 20, hilang dihanyutkan arus ketika mandi bersama beberapa rakannya di Sungai Kampung Gerong, dekat Tumpat, Kelantan kira-kira pukul 4 petang ini.

Kejadian disedari oleh seorang penduduk, Mohd. Amin Azmi, 24, yang ternampak mangsa bersama beberapa rakan terjun dari jambatan Gerong, dekat Sungai Pinang.

Mohd. Amin berkata, mangsa dipercayai dihanyutkan arus deras selepas gagal berpaut pada dahan pokok manakala rakannya sempat berenang ke tebing.

Ketua Operasi dari Jabatan Bomba dan Penyelamat, Che Ludin Che Wil berkata, beliau bersama empat anggota menjalankan operasi mencari tetapi mangsa masih belum ditemui setakat ini.

Sebelum ini, Kelantan mencatatkan empat kematian dan Johor satu kematian sejak banjir melanda negeri-negeri itu minggu lalu.

Sementara itu, Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat

Abdul Jalil berkata, setakat ini, sebanyak 4,040 mangsa masih ditempatkan di pusat-pusat pemindahan di seluruh negara hari ini.

Beliau berkata, berdasarkan kepada pecahan, 16 pusat pemindahan dibuka di Pahang yang menempatkan 1,399 mangsa, 20 pusat di Kelantan (1,367 mangsa) dan 20 pusat di Johor (1,280 mangsa).

Ulasan : Takizah bagi keluarga mangsa. Semua mangsa banjir perlu berhati-hati pada saat ini sebab banyak perkara tak diduga boleh berlaku.

KUALA LUMPUR 9 Dis. – Majlis Peguam kesal dengan tindakan polis dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menafikan hak mereka untuk berarak sempena Hari Hak Asasi Sedunia di sini hari ini.

Presidennya, Ambiga Sreenevasan berkata, pihaknya juga kesal tindakan pihak berkuasa yang didakwa ‘membuli’ mereka dengan menghalang sembilan yang ditahan dalam perarakan itu daripada mendapatkan khidmat guaman.

Katanya, amalan ‘buli’ itu juga dilakukan DBKL pada pukul 12 tengah hari dengan menurunkan sepanduk dan poster sempena perarakan itu tanpa memberi notis.

“Majlis Peguam telah menyewa kawasan itu dan kami berhak meletakkan sepanduk dan poster di situ, jadi mereka (polis dan DBKL) tiada hak untuk menurunkannya.

“Ini merupakan hari yang paling sedih untuk Hari Hak Asasi Sedunia yang disambut esok,” katanya dalam sidang akhbarnya di sini hari ini.

Sreenevasan berkata, pihak majlis akan menyuarakan rasa tidak puas hati kepada Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan berhubung layanan pihak berkuasa itu.

Ulasan : Majlis Peguam perlu bangkit membela peguam yang ditahan.

SUBANG 9 Dis. – Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mendedahkan, ada wakil rakyat yang telah melobi untuk terus menjadi calon pilihan raya umum ke-12 sejak dua bulan lalu.

Sehubungan itu, Perdana Menteri menasihatkan semua wakil rakyat supaya tidak melobi untuk dipilih sebagai calon.

‘‘Orang dah mula dah (melobi), dua bulan dulu dah lobi dah,’’ katanya kepada pemberita selepas menghadiri Kejohanan Golf Amal MasterCard ntv7 Platinum Golf Master 2007 di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas tindakan melobi di kalangan wakil rakyat untuk dipilih semula menjadi calon pada pilihan raya umum akan datang.

Dalam reaksi beliau, Perdana Menteri sebaliknya menasihatkan mereka: ‘‘Tak payah lobilah.’’

Ketika bercakap kepada pemberita semasa lawatan beliau ke Terengganu pada 18 November lalu, Abdullah mengakui, terdapat wakil rakyat Barisan Nasional (BN) tidak menunjukkan prestasi yang baik walaupun mereka mempunyai masa panjang sebelum pilihan raya umum untuk melaksanakan tugas masing-masing.

Mengenai golongan itu, Perdana Menteri pada sidang media tersebut menegaskan, nasib mereka akan ditentukan menjelang pilihan raya dan mereka perlu bersedia menerima realiti jika tidak dipilih semula sebagai calon.

‘‘Ada (wakil rakyat) yang menjalankan kerja dengan baik, jadi wakil rakyat yang baik (tetapi) ada uga yang lemah,’’ katanya.

Ulasan : Pilihanraya semakin hampir. Maka semua pakat melobi nak calonkan diri sendiri. Bukannya nak jadi wakil rakyat tapi tuan rakyat.

KUALA LUMPUR 9 Dis — Hari Raya Aidiladha bagi seluruh Malaysia ditetapkan pada hari Khamis, 20 Disember ini.

Pengisytiharan oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Malaysia, Tan Sri Engku Ibrahim Engku Ngah mengenai ketetapan itu disiarkan secara langsung menerusi RTM malam ini.- Bernama

Ulasan : Moga dipanjangkan umur kita menyambut Aidiladha kali ini dan muhasabah diri sebanyak mana pengorbanan yang telkah dicurahkan demi agama Allah.



Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude