Isnin, 10 Disember 2007

Kepentingan menjaga nyawa seperti pertahan agama


KEJADIAN pembunuhan yang dilaporkan media massa mengundang perasaan takut dan resah kepada masyarakat yang berasakan persekitaran hari ini sudah tidak selamat bukan saja untuk golongan dewasa, juga kanak-kanak.

Membunuh seseorang atau merosakkan anggota tubuh anak Adam, hanya dibolehkan dalam dua keadaan iaitu berperang dan ketika menjalankan hukuman mati.

Untuk memelihara nyawa, al-Quran menetapkan bahawa pembunuh yang sengaja membunuh nyawa orang lain, diancam dengan hukuman qisas (bunuh balas) mengikut syaratnya. Jika tidak cukup syarat, tetapi terbukti tertuduh melakukan pembunuhan, mesti dijatuhi hukuman ta'zir, iaitu hukuman yang jenis dan kadarnya ditentukan hakim.

Hukuman qisas wajar dijalankan, kecuali orang yang bersalah itu dimaafkan keluarga mangsa atau pun tidak cukup syaratnya. Sebaliknya, hukuman yang dijatuhkan pengadilan berdasarkan undang-undang perlu dilaksanakan.

Hukuman mati menjadi sasaran kritik kelompok yang menamakan diri sebagai pejuang penegak hukum. Mereka menuntut supaya hukuman mati dihapuskan dengan alasan, cukuplah Tuhan yang mencabut nyawa manusia.

Islam menghargai kepentingan menjaga nyawa. Firman Allah yang bermaksud: “Kerana itu (besarnya dosa pembunuhan), Kami telah tetapkan kepada Bani Israel (dan juga bangsa lain), bahawa siapa saja yang membunuh (seorang) manusia, tidak kerana melaksanakan hukuman qisas atau hukuman terhadap pembuat bencana di muka bumi, samalah dengan membunuh seluruh manusia. Siapa yang menolong (seorang manusia) untuk terus hidup, samalah dengan menolong semua manusia untuk hidup bersama.” (Surah al-Maidah, ayat 32)

Penghargaan terhadap nyawa orang lain hanya akan wujud di kalangan yang meyakini kebenaran ayat ini dan terdidik sejak kecil lagi. Juga termasuk penghargaan terhadap nyawa, ialah orang yang membunuh diri ditegaskan dalam hadis sahih, akan kekal di neraka jahanam.

Hukuman itu wajar, kerana orang yang membunuh diri tidak lagi percaya adanya Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang dan Maha Penolong. Mereka menghukum diri mereka sendiri terlebih dulu sebelum datangnya hukum Tuhan.

Mereka mudah beremosi, gelap mata, putus asa berlebihan, apa lagi kurang iman dan agama, sering menjadi penyebab orang nekad untuk membunuh diri. Di samping itu, mudah tersinggung, berfikiran pendek dan kecewa juga penyebab bunuh diri.

Al-Quran mengisyaratkan peraturan hukum hendaklah secara jelas, tegas dan berat. Jika rakyat biasa yang bersalah, hukumannya satu. Jika hamba sahaya, hukumannya separuh daripada orang merdeka manakala isteri nabi atau pejabat, hukumannya mesti dua kali ganda.

Allah berfirman yang bermaksud: “Wahai isteri nabi, sesiapa antara kamu yang melakukan sesuatu perbuatan keji yang nyata, nescaya akan digandakan azab baginya dua kali ganda.” - (Surah al-Ahzab, ayat 30)

Polis dan tentera berkewajipan melindungi rakyat. Justeru, jika mereka melakukan pembunuhan hukumannya mesti dua kali ganda daripada rakyat biasa kerana mereka adalah orang yang semestinya memberi contoh, teladan yang baik kepada masyarakat sekitar.

Semua orang berhak untuk hidup, dan semua orang mesti hidup, kerana di atas kehidupan tegaknya masyarakat besar menjadi sebuah negara. Orang tidak boleh membunuh dirinya atau orang lain, kerana itu adalah termasuk senarai dosa besar.

Dengan kehilangan nyawa seseorang yang dibunuh, masyarakat dan negara kehilangan seorang anggotanya, keluarga kehilangan orang yang disayang dengan jalan tidak wajar. Hidup ini bukan untuk dirinya saja, tetapi untuk semua.

Tujuan bermasyarakat ialah supaya kekal perhubungan dan muhibah sesama masyarakat. Manusia tidak boleh dibunuh atau dikorbankan begitu saja, melainkan ada kepentingan bersama seperti mempertahankan agama atau tanah air daripada pencerobohan atau serangan musuh.

Hak hidup itu adalah hak bersama, mulai seorang anak (bayi) bergerak dalam rahim ibunya, dia sudah berhak menerima hakikat hidup. Sebab itu dilarang keras oleh agama dan negara, menggugurkan bayi kecuali kecuali darurat kerana bagi menjaga keselamatan ibu atau bayi itu sendiri.

Alah berfirman yang bermaksud: Janganlah kamu membunuh suatu nyawa (diri) yang diharamkan Allah, kecuali di atas jalan yang hak (benar).” - (Surah al-Isra’, ayat 33)

Ertinya, pembunuhan yang dilakukan oleh hakim kerana menjalankan hukum qisas, atau kerana mempertahankan diri sendiri jangan sampai dibunuh orang, sehingga dalam mempertahankan diri itu terpaksa dibunuh orang itu terlebih dulu.

Hukum qisas yang dijalankan kepada seseorang bersalah itu, adalah untuk memotong suatu bahagian anggota yang berpenyakit daripada tubuh masyarakat, supaya masyarakat tetap sihat dan aman.


Ulasan : Asas kepada segala permasalahan sosial hari ini kerana kurangnya iman. Cara yang terbaik untuk menghukum mereka yang melakukan perkara yang dilarang agama ialah menghayati hukum yang telah dinyatakan oleh Allah swt di dalam al-Qur'an dan al-Hadith.



Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude