Isnin, 25 Jun 2007

Wayar tertinggal di dalam perut?




Ternyata, apa yang berlaku kepada seorang ibu yang mengalami penderitaan kerana ada wayar yang tertinggal di dalam perut;menimbulkan pelbagai persoalan?
Kenapa setelah 3 tahun, baru perkara itu disedari? Kenapa pihak Hospital Alor Setar tidak memberi penjelasan yang sewajarnya? Kenapa doktor yang bertanggungjwab seolah-olah lepas tangan dengan memberitahu pihak keluarga mangsa agar perkara ini tidak disebarluaskan?
Saya pernah menyatakan bahawa yang dimaksudkan dengan zalim apabila kita tidak meletakkan sesuatu pada tempatnya atau tidak menunaikan hak kepada mereka yang berhak. Justeru, kita bimbang saranan TPM kita think global,act local(fikir global dan bertindak secara lokal) hanya tinggal angan-angan. Sedangkan yang sewajarnya THINK GLOBAL,ACT PROFESIONAL!(Kalau tindakan bersifat lokal-inilah jadinya)
Telah banyak kes yang berlaku, prasarana kelas pertama tetapi mentaliti kelas ketiga dan inilah salah satu buktinya. Lebih malang lagi, apabila PAC yang diketuai oleh Datuk Shahrir Samad mendapati antara punca berlaku sekian banyak kes syiling runtuh dan paip bocor,kerana berlakunya ketidaktelusan tender! Maka akhirnya, binaan yang dibuat tidak menepati kualiti sedangkan wang rakyat sekian jumlah telah dibelanjakan!
Kita mengharapkan agar pihak yang bertanggungjawab mengambil tindakan yang sewajarnya dalam kes wayar tertinggal di dalam perut seorang ibu, dan sekian banyak kes kecuaian kontraktor yang akhirnya menyebabkan timbul rasa sangsi dan tidak puas hati di kalangan rakyat akibat ketidakcekapan pengurusan pihak yang berkenaan.
Kalau begitu, lebih baik, diberikan peluang kepada pihak yang mampu menawarkan pemerintahan yang lebih telus, berdasarkan keadilan dan kebenaran dan memenuhi hasrat rakyat teramai. Kepada yang membaca artikel ini-nilailah dengan mata hati dan pemikiran yang rasional berdasarkan wahyu. Fikir-fikirkan!
25 Jun 2007, 10 Jamadil Akhir 1428,
1.06 ptg, Malaysia Timur

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

dah la tu glokal -isu lapuk dan lama.Glokal tu dah berhabuk kerana pemberi idea tu mabuk.
sekian-zuldengkil.blogspot.com

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude