Khamis, 21 Jun 2007

Sebulan Jagung Di Dunia Blog



Alhamdulillah hari ini genap sebulan, blog ini hadir dalam komuniti jutaan blog yang sedia ada. Saya bersyukur kepada Allah kerana hingga saat ini diberikan kekuatan untuk menjadikan blog ini sebagai ruang untuk mencoretkan sesuatu yang bermakna untuk para pembaca.

Bermula daripada kosong, saya cuba mengamalkan kaedah try and error untuk membina blog ini. Ternyata, diri ini merasa suatu kepuasan apabila blog sendiri terbina. Ibarat kata ustaz Hasrizal ”Erti hidup pada memberi”.

Saya merasakan semua bloggers sedar, kita mempunyai tanggungjawab yang besar dalam mencorakkan pemikiran, berkongsi ilmu dan pengalaman, malah apa yang lebih penting cakna dengan situasi semasa yang berlaku di tempat kita dan seluruh dunia.

Oleh itu, berdasarkan tagline ilmiah, semasa dan cakna, maka saya cuba menghidangkan bahan-bahan yang menepati tagline tersebut. Segala kajian ilmiah sewaktu saya belajar di peringkat Degree dan Master harap dapat dimanfaatkan sebaik mungkin terutamanya kepada adik-adik yang masih menuntut di universiti atau kolej dalam bidang agama, khususnya dalam pengajian Tafsir dan pengajian Hadith.

Pengalaman berada di Malaysia Timur-suatu pengalaman baru yang cukup bermakna. Baru 4 bulan di sini, saya telah menjelajah ke beberapa bahagian antaranya Sibu, Bintulu, Kapit, Sarikei, Sri Aman, Simunjan, Santubong, Samarahan dan Betong. Ternyata dalam keadaan Islam minoriti di sini, saya yakin Islam akan bangkit dalam masa yang terdekat ini.

Bagi para pembaca, marilah kita menilai seuatu dengan neraca pemikiran yang berlandaskan wahyu. Di situ, barulah kita boleh melihat sesuatu dengan rasional. Saya memberi contoh yang cukup mudah;kita tidak menafikan pemerintah yang ada sekarang telah melakukan usaha pembangunan demi memantapkan ekonomi negara dan kemakmuran rakyat.


Namun itu sahaja tidak mencukupi. Pembangunan insan yang diwar-warkan oleh PM kita seolah-olah tidak terlaksana. Lihatlah hidangan hiburan yang melampau yang akhirnya merosakkan jati diri umat Islam terutamanya. Akhirnya umat Islam di negara kita malas berfikir perkara yang serius demi kepentingan agama, bangsa dan negara!

Justeru, para bloggers yang lain-kita mempunyai matlamat yang satu-mengajak pembaca ke arah memperkasa diri dengan akhlak terpuji, sentiasa mempunyai motivasi diri yang tinggi, serta aqidah yang teguh kepada Ilahi.

Sekian, wassalam.


21 Jun 2007, 6 Jamadil Akhir1428,


9.19 pagi, Malaysia Timur.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

sila lawati htpp//zuldengkil.blogspot.com

KAWE kenal demo dan identiti demo .baguih

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude