Rabu, 27 Jun 2007

Pembebasan Tan Sri Eric Chua, Timbalan Menteri dari Sarawak dan Fitnah ke atas KPN

Kelemahan pendakwaan punca Tan Sri Eric Chia bebas?
Persoalan demi persoalan mula timbul-kenapa lemahnya pihak pendakwaan berhubung isu pembebasan Tan Sri Eric Chua, 74 tahun yang dikaitkan dengan skandal rasuah yang berjumlah 76.4 juta sewaktu beliau memegang jawatan Pengarah di syarikat Perwaja Steel Sdn Bhd.
2 saksi penting dari Jepun tidak dapat disediakan oleh pihak pendakwaan. Kes seumpama ini mengulangi kelemahan pihak pendakwaraya dalam beberapa kes sebelum ini-di antaranya kes pembunuhan yang akhirnya si tertuduh bebas dari pendakwaan.
Kita bimbang ia mungkin berlaku dalam kes yang sedang hangat dibicarakan iaitu pembunuhan Altantuya. Bahkan reaksi terkini Abdul Razak Baginda semalam-bahawa dia yakin akan menang dalam kes ini menimbulkan rasa sangsi di kalangan orang awam. Justeru, sekali lagi kita mengharapkan agar pihak pendakwaraya melakukan persediaan rapi apalagi ia merupakan kes berprofil tinggi!
Isu rasuah Timbalan Menteri Dari Sarawak
Pada waktu yang sama, kes seorang timbalan menteri dari Sarawak dan merupakan menteri kanan di negeri ini kerana terlibat dalam kes pembalakan haram, gengsterisme dan percubaan merasuah pegawai kanan polis juga perlu diberikan perhatian. Sebab itulah, saya meyakini di antara faktor utama berlakunya penyalahgunaan kuasa apabila seseorang itu diberikan mabuk kuasa dan keistimewaan yang dimiliki. Dan senario ini selalu melanda ahli politik. Oleh itu, sekiranya dilantik menjadi pemimpin dan wakil rakyat-maka seharusnya membuat muhasabah dalamn diri. Wakil rakyat bermaksud khadam rakyat dan bekerja untuk rakyat bukannya tuan rakyat! Yang berlaku kini, rata-rata wakil rakyat menganggap dirinya tuan rakyat! Sebab itu, apabila diberikan mandat sebagai wakil rakyat, apa yang berlaku, rakyat tetap susah tetapi wakil rakyat semakin kaya!
Fitnah yang melanda Ketua Polis Negara
Saya tidak pasti sama ada ia fitnah ataupun fakta. Ini kerana, kenyataan dari KPN ketika ditanya tentang komen beliau, apa tindakan yang akan diambil kepada blog yang mengaitkan beliau dengan isu rasuah, beliau hanya menyatakan no komen!
Sebab itu secara prinsipnya, jika tiada angin masakan pohon bergoyang. Jika sesuatu perkara tidak berlaku, masakan perkara itu tiba-tiba menjadi buah mulut melainkan ia benar-benar fitnah. Kita mengharapkan agar KPN dapat memberikan penjelasan yang sewajarnya kerana selaku pemimpin nombor satu dalam PDRM, kita mengharapkan adanya ketelusan. Jangalah seumpama Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri, Dato' Johari Baharum yang awal-awal lagi sudah merasakan dirinya akan bersih dai tuduhan rasuah berjumlah 5 juta kerana membebaskan tahanan dalam Akta Ordinan Darurat. Inilah tindakan yang paling tidak cerdik oleh seorang Timbalan Menteri. Bagaimana jika hasil siasatan rasuah BPR mendapati beliau bersalah! Di mana beliau nak sorokkan mukanya!
Justeru, bagi saya, apa yang berlaku dalam minggu ini patut menjadi iktibar kepada kita. Rakyat inginkan barisan kepimpinan yang telus, jujur dan amanah-bukannya yang diliputi pelbagai kontroversi dan masalah peribadi yang memualkan! Fikir-fikirkan!
27 Jun 2007, 12 Jamadil Akhir 1428,
3.45 petang, Malaysia Timur

Tiada ulasan:

Site Meter

Web Counter

Diskusi Santai


Ukhuwwah.Com

Bacalah dengan mata hati

Pesan seorang wali Allah bernama Sayid Ahmad al-Badawi r.a: Seseorang yang benar-benar dalam syariat ada 12 belas tandanya : 1) Benar-benar kenali Allah 2)Benar-benar jaga perintah Allah 3)Berpegang teguh dengan sunnah Rasulullah saw 4)Selalu berwudhu' 5)Redha menerima qadha dan qadar Allah 6)Yakin dengan janji Allah 7)Putus harapan dari semua apa yang di tangan makhluk 8)Tabah dan sabar menanggung derita dan gangguan 9)Rajin dalam beribadah 10)Kasih dan sayang kepada semua makhluk Allah 11)Tawadhu kepada yang lebih tua atau muda 12)Sedar syaitan musuh utama

Globetrackr

Histats.com

Mengenai Saya

Your attitude determine your altitude